Alla inlägg under april 2009

Av Nina Persson - 29 april 2009 21:37

Idag fick jag äntligen tid att kolla in det nya RFID-systemet på stadsbiblioteket i Skövde. För några veckor sedan var biblioteket med i de regionala nyheterna för att de var bland de första biblioteken i regionen att införa RFID. Jag blev så klart nyfiken på hur det fungerade och gick dit för att kika lite. Istället för den vanliga streckkoden på baksidan sitter på innerpärmen en klisterlapp med metalltrådar i, lite som chippet påbankkorten fast större och plattare. Chippet läses sedan av direkt genom pärmen när man lägger den på en platta. Praktiskt att slippa utnötta streckkoder och dolda baksidetexter. Vad jag förstår skall det också vara lättare att förebygga stöld av böcker eftersom dessa taggar sätter igång larmet även om det ligger något emellan boken och chippet t.ex i en väska. På internetsidan där jag kikat verkar det också som att man skall kunna upptäcka böcker som står i fel hylla eller fel ordning när man ställer upp böcker.

Det vore inte en dumm idé för högskolebiblioteket tycker jag där kursböckerna ofta är stulna eller i alla fall spårlöst försvunna när studenterna kommer och frågar mig om hjälp. Däremot är jag säker på att det är dyrt att byta system och frågan är om skillnaden är så stor egentilgen? Det var kul i alla fall att få inviga utlåningsautomaten. Det var Alexander McCall Smiths The miracle at Speedy Motors och Photoshop CS bibeln av Deke McLelland som fick den stora äran för min del.  

Av Nina Persson - 3 april 2009 20:07

Så har jag läst ut boken om bibliotekskatten Dewy (av Myron, Vicki). Måste säga att jag gillade den, även om jag kunde tycka att det blev för mycket av det goda ibland. Dewy beskrevs verkligen som staden Spencers hjälte, det vill säga alltigenom god. Visst blev det lite väl sockersött ibland, men ändå kan jag inte låta bli att le vid tanken på en katt i biblioteket. Bilden av Dewy sittandes i biblioteksentrén på morgonkvisten, i väntan på att personalen ska anlända och sedan glatt vinkandes när första blien börjar närma sig, har fastnat starkt i mitt minne av boken. Tanken att inte vara helt ensam dedär första eller sista timmarna i bibliotket, när alla ljud förvandlas till monster i mitt innre, förefaller ganska tilltalande. Varför inte?Dewy var till råga på allt en väldigt social katt som fick även de pressade affärsmännen att sitta och vänta i timmar på att han skulle få sova färdigt i deras portföljer. Det var småroligt att läsa om kattens upptåg i biblioteket vilket ledde till stundtals fnissande, men också en och annan tår vid de mest rörande historierna. Boken är defenitivt värd att läsas om man har en stund över. Det ryktas även att denna bok ska bli film, men jag frågar mig i mitt stilla sinne om den verkligen kommer att göra sig lika bra i den formen. Det återstår väl att se.

Av Nina Persson - 1 april 2009 15:30

Så var tentorna äntligen avklarade både i Databassystem och användarsupport. Det är så skönt att faktiskt ha skrivit dem. De är inte rättade än men det kändes som att det gick bra på båda. Kände mig så otroligt nöjd med mig själv när jag klickade på skicka knappen och lämnade in den sista hemtentan i torsdags. När jag tänker efter så har jag faktiskt lärt mig jätte mycket den här och förra terminen. När jag började på nätverks- och systemadministrations programmet här i Skövde visste jag knappt vad ett operativsystem var och nu kan jag sköta databaser, skapa enkla nätverk, och till och med programmera lite i C++.

Jag tänker att det kanske inte var så dumt ändå att våga hoppa på en utblidning där man inte visste någonting sedan innan. Det har varit frustrerande många gånger, men det var det värt. Även om jag tänker sluta på NSA och läsa pedagogik till hösten kommer jag förhoppningsvis att kunna hänga med bättre i datavärlden. 


Har precis börjat mina sista två NSA-kurser (scriptprogrammering & Windowsadministration) och nu står man där och väger lite på gränsen mellan att fortfarande vara nöjd över föregående tentor och att kasta sig in i det nya arbetet. Det är alltid kul att se var kurserna kommer att gå ut på och villka uppgifter vi ska göra. En sak är i alla fall säker det kommer inte att bli någon lugn vår för det verkar vara mycket att göra. Men jag får väl sätta mig i solen och koppla av med någon av vårens nya glassar när arbetet blir allt för tungt. Undrar så stilla vilken som kommer att bli årets favorit?


M.v.h./Nina

Ovido - Quiz & Flashcards