Alla inlägg under november 2010

Av Nina Persson - 21 november 2010 14:26

Det där med att både vilja behålla och äta kakan är inte  det lättaste.

Det finns ett jobb ute nu som barnbibliotekarie på en av mina gamla arbetsplatser. Detta är typ en chans på miljonen som kommer att erbjudas där omkring. Känns som att jag inte skulle vilja missa den chansen till fast jobb.

Samtidigt är jag inte alls beredd att lämna mitt vik. om det skulle krävas. Jag är en sån som vill slutföra det jag påbörjat. Varför söker de redan nu? Går det inte att skjuta upp? Känner mig väldigt kluven i denna fråga söka eller inte söka?


Jag skickar iväg en ansökan så får vi se vad som händer. Tillträdesdatumet för tjänsten är inte angett (duger nästa sommar?) och det är ju inte heller säkert att jag har någon chans. Hoppas att jag ska slippa några svåra val. Hjärtat befinner sig ju allt som oftast där kroppen håller till ändå...

Av Nina Persson - 2 november 2010 19:38

Förra veckan var nog den mest intensiva veckan i mitt (förhållandevis korta) arbetsliv. Jag hade bokprat för 12 klasser och var beredd att kasta in handuken och ge upp, men jag klarade det och det var så himla roligt! De där timmarna på två av mina f-6 skolor var helt klart värda alla timmar av läsning, förberedelse och inövning. Sammanlagt delade jag under denna vecka ut 12x6 alltså 72 böcker. Då är det tur att det finns fler ex av samma titel så man inte behöver skriva manus och memorera handlingen till lika många böcker.


Men vilka härliga lärare och inte minst elever som tar emot och lyssnar med stort intresse ställer frågor och tindrar med ögonen. Jag hoppas verkligen att jag på detta sätt kan hjälpa till att främja läsning och att jag kanske kan inspirera någon som tidigare varit tveksam till läsning. Det är ju det som är målet. Synd bara att man hinner träffa varje grupp så sällan. Känns som att jag försöker svälja en aldeles för stor tugga. Bör man kanske försöka specialinrikta sig på tätare samarbete med vissa årskurser? Jag tror det skulle vara smartare än att fösöka hinna med lite här och lite där. Men det måste ju i sådana fall vara en mer långsiktig plan, kanske inte något man suger tag i som vikarie? Det ska ju vara rättvist för alla också. Svårt!


Här är i alla fall bilder från den intensiva träningen inför mina framträdanden som ägde rum hemma på min kammare. Visst är det många böcker?

  



Min katt Nillan "hjälpte till" på sitt eget sätt genom att hålla boklådan varm.

      


Men nu är det höstlov och lugnet råder på skolbiblioteksavdelningen. Dags att ta tag i alla papper som blivit liggande och att blicka frammåt, planera och försöka få någon ordning på "skapande skola" -projektet. Det får bli veckans utmaning. Utmanande visst, men inte lika skarpt läge. Plus att det ska hittas tid för att måla om stolar till folkbibblan och sprida lite färgglädje på barnavdelningen. Den här veckan vill jag leka skapa och vara kreativ.

Ovido - Quiz & Flashcards