Alla inlägg under januari 2011

Av Nina Persson - 12 januari 2011 21:35

Idag var det dags att slå upp portarna till biblioteket för allmänheten igen och visst märktes det att det var lite extra folk som hade saknat oss. Minns inte den exakta siffran men omkring 150 besökare hade vi idag och normalt har vi kanske  mellan 60-90 så det var ju kul att vår stängning inte gått obemärkt förbi!


Ända fram till öppningsdags jobbades det på med återlämningar och utlån som bunkrats upp på hög från innan bibliotekssystems bytet. Själv pysslade jag mest med att försöka få upp allt återlämmnat på hyllorna. Allt efter som personerna dök upp kom det också nya uppgifter att lösa med hjälp (eller stjälp) av systemet och tro mig det är inte helt lätt att bygga om sina vanor utifrån ett nytt tänk. Hela dagen har vi funderat över saker som vi tycker skulle kunna fungera på ett annat sätt, saker som inte har kommit igång, men som väl borde göra det? o.s.v


När det var dags att stänga och gå hem kändes det sådär lagom rörigt i huvudet. Jag vet att det kommer att ordna sig om ett par veckor bara man vänjer sig, men just nu känns det bara virrigt och tröttsamt. Får se om det blir någon ordning på alla praktiska saker som hur man skriver ut kvitton, reserverar och aviserar, lägger in böcker m.m Kanske är det både tur och otur att jag bara jobbar på folkbiblioteket en dag i veckan. På skolbiblan har man mer lugn och ro för att kunna ta en sak i taget, även om det börjar bli mycket att göra där med nu när alla skolorna startat igen. Full rulle alltså, Nu kör vi! :)

Av Nina Persson - 7 januari 2011 19:22


Mitt dagsverke på jobbet: tömma bokinkast, putsa och måla stolar och bord.

Hoppas barnen kommer att trivas med hallon och blåbersstolar i sin mysiga hörna!

  

Av Nina Persson - 6 januari 2011 14:08

Tänkte att det vore på sin plats att skriva något om gårdagens kurstilfälle med. Vi var samlade allihopa uppe i Tärnsjö igen för att förkovra oss. Lite speciellt och högtidligt känns det ju när hela personalen är samlad med tanke på att vi inte ses så ofta. Vi är ju annars fullt sysselsatta med att hålla våra egna avdelningar rullande.


Igår fick vi en genomgång av hur cirkulationen och fjärrlånen fungerar. Det blev mycket information på en och samma gång. Det mesta verkade vara förbättringar från det tidigare systemet ändå. Det känns som att det finns mycket tid att spara in till skillnad från förr när det gäller fjärrlånen i alla fall. Däremot kommer det nog att ta mer tid att beställa nya böcker och ordna med katalogposter så det kanske kvittar ut sig ändå. Det återstår att se. Utmaningen just nu kommer att vara att lära sig navigera snabbt och att få rutin på hur man utför alla olika uppgifter.


Svårt att ta in allt när man egentligen bara vill rusa iväg och applicera allt man lärt sig på skolbiblioteken. Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig till det bästa. Det vore verkligen så kul att få datorisera skolbiblioteken så att eleverna själva kan sköta sina lån och så att bibliotekarien kan följa upp de inköpta böckerna via utlåningsstatestiken och kanske kunna anpassa inköpen ytterligare och byta ut sådant som är försvunnet. Med siffror över hur mycket som faktiskt lånas har man ju också en helt annan möjlighet att trycka på vikten av skolbiblioteksverksamheten och för att kanske kunna förbättra förutsättningarna. Som det är nu tror jag att det är väldigt dålig koll på utlån och vilka böcker som faktiskt finns kvar. Vissa skolor kör fortfarande med detroit-kort andra kör helt utan att registrera lånen. Med en utlåningsstation i skolbibliotken måste det ju bli enklare. Hoppas! Håll tummarna för oss!

Av Nina Persson - 4 januari 2011 21:06

Idag har jag varit på den första utblidningsdagen för vårt nya bibliotekssystem. Ännu är jag positiv och tror att det kommer att bli bra. Många saker verkar bättre, en del saker kommer bara att bli annorlunda och kräva att man tänker om jobbar på ett nytt sätt, sen är det en del som verkar lite krångligare än vanligt också. Det finns t.ex tre olika sätt att visa upp sina träffar i och har man otur kommer man att behöva bläddra mellan alla tre flikar för att svara på en fråga. Positivt är däremot att sökningen startar medan man skriver och att man då får olika förslag på vad man kan tänkas leta efter under tiden. Sen verkar det finnas en hel massa andra olika val och fler möjligheter att göra personliga inställningar för det gränssnitt man vill arbeta i.


Idag har vi mest tittat på hur man söker i de olika gränssnitten och visst känns det lite nördigt att skriva sökstängar och memorera sökkoder, men jag vill lära mig dem alla. (Ja, jag är nördig!) Sen gick vi in lite på importering av poster, katalogisering och gallring också. Men när det börjar pratas om olika koder och fält i Marc21 då känner (lik som många andra tror jag) jag att min utblidning inte har gett så mycket. Klart att det är viktigt att veta vilka sökkoder som söker i vilka fält, men i mångt och mycket hoppas jag att man klarar sig långt på att som på andra ställen utgå efter en post som är färdig. 


Under själva utblidningen tycker jag att allt har känts så lätt och självklart. Men jag innser att det stora och kanske viktigaste arbetet kommer att ske nu under våren när vi ska bekanta oss med systemet i vår arbetssituation och dessutom tänka om kring hur vi hanterar olika typer av medier och utför vissa rutiner. Jag har ju porvat tre olika system hittils p.g.a att jag har bytt arbetsplats men nu är första gången som alla är nya och oerfarna samtidigt. Förut har det alltid funnits någon att fråga. Men jag tror att det här kommer att bli en nyttig erfarenhet för mig. Hoppas bara att jag kan ta erfarenheterna med mig tills nästa gång det blir dags att byta. Det blir nog förmodligen bli några byten till under min bibliotekskarriär.     

Ovido - Quiz & Flashcards