Alla inlägg under september 2012

Av Nina Persson - 26 september 2012 18:50

Jag ska dit på fredag leva loppan, spana efter kändisar och få massa läsfrämjande- och litteraturförmedlingsinspiration.

Efter detta kommer jag bli en farlig bibliotekarie att möta, slappna av en sekund och du går hem med travar av böcker som du inte alls visste att du hade lust att läsa innan du kom!


Det ska bli så kul... Tack jobbet för biljetten!

Av Nina Persson - 22 september 2012 10:10

I onsdags var jag på ett första besök på skolbiblioteket jag ska hjälpa till med. Jag träffade en av de skolbiblioteksansvariga lärarna och fick se lokalen för biblioteket. Själva lokalen var jätte fin med sprillansnya hyllor mysiga läsfåtöljer och massor med potential. Alla böcker fanns nedpackade i lådor eftersom skolan är helt nybyggd och allt har flyttats under sommaren.


Så under några dagar framöver ska vi försöka få i ordning på allt bestämma vilka placeringar vi ska ha utöver SAB och dessutom möblera om så att allt blir logiskt men samtidigt trivsamt. Alla böcker ska kollas upp eventuellt lokaliseras om, serier ska kompleteras och nya böcker läggas in och gammalt rensas bort ur systemet. Måste verkligen tänka över hur vi ska organisera oss för att hinna så mycket som möjligt. Det ska bli väldigt kul med lite utmaningar nu när jobbet på folkbiblioteket börjar gå mer på rutin.


Vi passade på i onsdags att packa upp alla de nya böcker som köpts in inför hösttreminen och det var underbart att gotta sig i alla nya bra böcker med knastrande pärmar. Åh vad jag längtar efter att få sätta igång!

Av Nina Persson - 1 september 2012 11:07

Det verkar som att jag kommer få ett extra uppdrag. Har blivit tillfrågad om jag skulle vilja hjälpa en av de nya skolorna i samhället där jag jobbar att komma igång med sin skolbiblioteksverksamhet igen efter flytten. DEt kommer bara att bli några dagar för att få allt i ordning, sen ska visst lärarna driva det själva, men det är ju alltid något. Låter riktigt kul och jag får ett eget projekt att bita i också. Tänk att få packa upp i nya lokaler och kanske köpa in lite nya böcker inför terminen också och göra hemtrevligt. Ordning och reda ska det bli!


Det är aldrig fel att få lite extra timmar här ock där. Har ju märkt att det blir betydligt skralare i kassan nu när jag bara får jobba 75%, jag skulle egentligen behöva ha ett extrajobb till så detta är ju en bra början. Hejja!

Ovido - Quiz & Flashcards