Alla inlägg under juni 2011

Av Nina Persson - 30 juni 2011 20:54

För några veckor sedan fick jag frågan varför jag blev bibliotekarie och om man måste läsa mycket för att vara det. Jag har jag funderat lite på det där sedan dess.


Jag var inte så gammal när jag började tänka i de banorna och visste egentligen inte så mycket om vad en bibliotekarie verkligen gör. Läsning och att sväva iväg i drömmar om magiska världar var dock något som fashinerade och roade mig. Därför blev det nästan en religiös upplevelse med alla dessa hyllor med böcker, när jag var på klassbesök på det stora stadsbiblioteket. Jag fick vänta ända tills i åttonde klass innan jag fick komma och ha praktik på biblioteket i två veckor. Efter de de två veckorna bestämde jag mig för att det var vad jag ville arbeta med. Gymnasiet kändes mest som en onödig mellanperiod i väntan på att få börja på bibliotekshögskolan i Borås.

Nu när jag faktiskt arbetar som bibliotekarie så är det inte alls så som jag tänkte mig att det skulle då när jag var yngre. Som biblioteksbesökare ser man ju bara en liten del av verksamheten och då trodde jag till exempel att alla som jobbade på biblioteket var bibliotekarier. Att de bara jobbade med att stämpla in- och utlån, sätta upp böcker och berätta sagor för barn. Att det fanns både bibliotekarier och biblioteksassistenter hade jag ingen aning om och jag visste inte heller något om allt arbete som görs bakom kulisserna inne på bibliotekariernas kontor. Biblioteksarbetet kan ju gälla allt från att hjälpa låntagare att hitta i biblioteket, planera strategier för höja utlån, främja läsförståelsen hos skolelever, bestämma hur lokalerna ska se ut,  att avgöra vilka böcker som ska köpas in och vad som ska slängas, verka för "open source"-publicering, till att arbeta med bibliotekens datorsystem och katalog.

Nu är jag långtifrån den bokslukare jag var i tolvårsåldern men jag känner ändå att jag har valt rätt, för det finns så många olika intressanta arbetsuppgifter att prova på. Men om man måste läsa mycket... Man behöver ju tillexempel inte läsa en enda poäng litteraturvetenskap på högskolan under utbildningen om man inte väljer till det. Men ofta har man ju som bibliotekarie ett särskilt område som man har inköpsansvar för och på det området försöker man hålla sig uppdaterad genom att läsa recentioner på nya böcker (och annan media). Ibland spenderar man mer tid med att läsa om böcker än att läsa i böcker. Det är ju näst intill omöjligt att läsa allt men bara genom att arbeta med hanteringen av böckerna både vi inköp, stämpling/märkning/katalogisering, hylluppsättning och utlån får man ändå ganska bra koll på vad böckerna handlar om. Det brukar ofta räcka långt om man får ett önskemål. I regel vet ju låntagarna ungefär vad de vill ha och annars har man ju datorn, egna preferenser och kollegor till sin hjälp. Bra att kunna på folkbibliotek och skolbibliotek, medan kunskaper i databassökning och informationsflöden är viktigare på forsknings och högskolebibliotek. Med andra ord man behöver inte ha läst massor och lite beroende på viken typ av bibliotekarietjänst man vill ha så varierar förväntningarna på vad som behöver läsas in.

Det är i alla fall ett väldigt varierande arbete och det kan se väldigt olika ut från arbetsplats till arbetsplats och beroende på befattning. Ett bra tips till alla som funderar på att arbeta som bibliotekarie är ju att prova på en periods praktik för att se om det verkar roligt!

Detta blev ett långt inlägg, men jag hoppas att besvarade några frågor.

Och lycka till med yrkesgrublerierna!



Av Nina Persson - 2 juni 2011 15:02

Igår var jag på arbetsintervju vilket resulterade i sex veckors sommarjobb på biblioteket i Gislaved. Vilken tur jag har! Det känns skönt att vara garanterad arbete ett tag till, för ärligt talat jag kryper på väggarna om jag inte får jobba. I Gislaved kommer jag att få ansvara för fyra sommar-aktiviteter för de barn som är hemma över lovet. Bara att sätta igång att planera, välja och vraka mellan gamla beprövade och nya helt galna idéer. Det kommer det att bli många pass på golvet och så kan jag lägga till book-it  över inarbetade system också. Första biblioteket med RFID som jag kommer jobba på med. Har på känn att det kommer att bli en spännade och rolig sommar! Jag är glad! Nu väntar jag bara på att det ska lösa sig med hösten också.

Ovido - Quiz & Flashcards