Alla inlägg under juni 2010

Av Nina Persson - 29 juni 2010 20:58

Under mina lediga veckor planerar jag att läsa, läsa och läsa. Jag har redan börjat min kappläsning med tiden och spenderar de flesta lediga dagar med att läsa barn- och ungdomsböcker. Det känns roligt att se hur listan av lästa böcker fylls på i en takt som aldrig varit möjlig om jag inte haft så mycket ledigt och om det vore vuxenböcker. Jag har redan hittat en del favoriter som jag kommer kunna rekomendera till hösten och på något sätt känns det som att jag ändå har saknat dessa böcker. Jag trodde att jag kanske skulle bli uttråkad efter några stycken, men istället har jag skrattat, gråtit, ryst och sträckläst av spänning. Jag känner mig lite som tolv år igen då hängmattan och en hög med böcker var min idéala bild av ett härligt sommarlov. Jag tar gärna emot tips om du som läser har någon favorit-bok!


Till sist vill jag bara tacka alla härliga vänner och kollegor som redan har tagit sig tid att plocka ut sina pärlor från hyllorna till mig och som har tipsat mig om metodlitteratur för skolbibliotek!


Tack!



Av Nina Persson - 29 juni 2010 20:29


Igår jobbade jag den sorgliga sista dagen på mitt måndagsvikariat i Töreboda. Sista dagen på det lilla kontoret vid Björkängens vårdboende på bilden tillbringade jag med att skylta om lite inför sommaren och att plocka lite bland hyllorna. Inte så många som kom för att hälsa på såhär i sommarvärmen tyvärr bara en äldre man som verkar trivas bäst med att sköta sig själv där han sitter vid pulpeten och bläddrar i pärmar med gamla bilder. På eftermiddagen var det mer fart och fläkt och med en timmes tidigare stägning kändes det som att dagen bara flög iväg. Så vad har jag lärt mig under dessa måndagar? Jag gillar att sumera och tänka över vad jag gjort när jag är färdig som ni kanske märker.


Det som har varit mest nytt och som jag kommer att ha nytta av är att jag har fått vara med i processen bakom .d.v.s. böckernas väg till och från hyllan. Innan visste jag inte så mycket om det praktiska arbetet med att göra beställningar, katalogisera, inleverera, märka och slutligen gallra böckerna. men nu känns det som att jag har fått bra koll på hur detta fungerar i Libra i alla fall. Det är nog den största biten av mina lärdommar men sen lär man ju sig så otroligt mycket av att stå i disken också och besvara alla frågor och hjälpa så gott man kan. Största skillnaden mellan att jobba på högskolebiblioteket i Skövde och på folkbiblioteket i Töreboda är nog att jag i Töreboda försökte att serva mer med vad personerna i fråga ville ha. På HIS skulle jag till exempel alldrig ha gått och hämtat saker utan att ta med personerna till hyllan och samtidigt försöka ge en liten lektion i hur man hittar. Det är nog den markanta skillnaden mellan referenstjänsterna på de olika typerna av bibliotek.


Frågorna man får är också helt annorlunda på folkbibliotek. Allt från hur man odlar vit sparris, byggnadsmaterial i karlsborgs fästning till "vilken bok är inne att läsa nu?". Det är lite mer utmaning och lite mer vidd på frågorna och jag antar att frågorna sällan återkommer som de kunde göra på HIS när hela klasser skulle ha info om ungefär samma saker. Det är just för att detta jobb varit så olikt mitt förra som jag är så glad att jag fick det och som jag lärt mig en massa nytt kul. Sen hörde jag en fågel viska i mitt öra att det nog blir en ledig tjänst som barnbibliotekarie i Töreboda till våren. Jag ska i alla fall söka och hoppas på det bästa om det blir så och om det passar med mitt Heby vik. Jag har trivts i Töreboda och förmodligen kommer jag att få se under det kommande året om det är trivsamt att arbeta med barn och ungdomar. Från en livs-era och in i en annan. Vem vet vart jag hamnar i slutänden?   

  

Av Nina Persson - 23 juni 2010 11:33

Helt plötsligt verkar det som att alla jobb som jag någon gång velat ha här omkring är eller blir lediga inom en snar framtid. Kanske har jag haft för brottom? Jag börjar få kalla fötter inför flytten i augusti. Hade det inte varit enklare att stanna kvar här och vara arbetslös i väntan på att något skulle dyka upp? Sen var det jobbet i Borlänge som jag aldrig sökte som jag såg blivit tillsatt nu. Hade jag haft en chans om jag sökt?

Fy, tankarna går fram och tillbaka och jag verkar inte vara riktigt närvarande i det jag företar mig just nu. Jag menar jobbet jag har fått är allt jag drömt om rent arbetsuppgiftsmässigt men läget? Visst det är närmre hem och verkar vara mysigt men haken är att flytten är på egen hand. Anton tänker inte följa med och katten min blir tvungen att skiljas från sin lekkamrat. Jag oroar mig inte för jobbet utan för fritiden och för hur Nillan kommer att trivas. Det känns ganska jobbigt just nu men jag planerar ändå att kasta mig in i det flyttat till nya ställen har jag ju gjort förut. Så vad är det som säger att det inte skulle funka nu?

Av Nina Persson - 10 juni 2010 18:37

Tidigt i måndags morgon gav jag mig av för att tillbringa två dagar norröver på intro för mitt ettårsvikariat. Det var kul att få träffa alla jag ska jobba med och att jag fick åka runt och se alla skolor som jag ska serva med både böcker, bokprat och undervisning i bibliotekskunskap. För ett halvår sedan, när jag trodde att jag var odödlig och bäst på allt, hade jag nog studsat upp och ned av förväntan av att få sätta igång. Nu när jag blivit lite klokare börjar jag ju inse hur tufft det kommer att bli ibörjan att starta om på ett nytt ställe och med alla nya människor nya uppgifter och med budgetansvar och allt. Dessutom kommer detta att ske på en för mig ganska okänd plats i Sverige. Flytten till Sala blir först helgen innan jag ska börja. Med andra ord inte så mycket tid att vänja mig vid omgivningarna. Helt klart kommer jag att få det kämpigt ett tag och jobbet kommer uppta en stor del av livet.


Men en annan sak som är ganska säker är att jag kommer att lära mig massor och utvecklas ordentligt under tiden som jag jobbar där. Jag ångrar mig inte för en sekund att jag tackade ja till jobbet. Tror dessutom att det kommer bli lättare att få ett fast jobb sen när jag har haft mer ansvar fått större erfarenhet.


Jag tror att jag kommer att trivas bra som skolbibliotekarie. Personalen på biblioteken i kommunen verkade genomtrevlig och arbetsuppgifterna spännande. Det är ju detta jag vill syssla med i framtiden undervisning, marknadsföring och utåtriktat arbete nu gäller det bara att växa in i den ansvarsfulla rollen, kämpa på och inte ge upp om det tar emot. Det är nu den stora utmaningen börjar!


Ovido - Quiz & Flashcards