Alla inlägg under juli 2010

Av Nina Persson - 24 juli 2010 11:26

Nu är min första vecka i Mariestad redan slut. Tycker att det har gått över förväntan. Känns mer säkert att börja någon annan stans nu när jag har nytta av att jag redan kan Librasystemet. De flesta arbetsuppgifterna jag har är de samma som i Töreboda. Jag sitter och pysslar med beställning, inleverans och fixar med katalogposterna. Allt det gjorde jag ju i Töreboda med men nu har jag nog fått bättre koll på hela processen och det är ju inte helt fel.


Det klurigaste är nog fortfarande att sätta ämnesord på böckerna som jag gör iordning. Vad är en lagom mängd ord och vad får man inte missa och hur mycket överlappande ord bör man ha? Kan man eller borde man ha tillexempel både brottslighet, brott och kriminalitet på en och samma bok? Bättre för mycket än för lite tror jag har blivit mitt måtto.


Sen har jag upptäckt att jag verkligen måste bli bättre på det här med att göra flera saker samtidigt. Annorlunda i Mariestad är att det finns två separata diskar och jag är verkligen inte bra på att arbeta med något och samtidigt hålla koll på om det är kö i den andra disken. Blir så uppslukad med det jag håller på med att jag glömmer mig. Det skulle jag nog bli ganska irriterad på om det var jag själv som stod och väntade. Jag är ju där huvudsakligen för besökarna då så jag måste försöka skärpa mig. Kanske var värst i början när arbetsuppgiterna var nya. Det är lite svårt att inte ha sin medarbetare på lagom avstånd för normal kommunikation också. Men det är nog  egentligen vanligast att man skiljer på info och reception. Det är dock första gången jag jobbar så. Skulle vilja se hur det fungerar med roaming också. Det måste vara svårt att bara promenera runt och försöka avgöra vilka som vill ha hjälp och vilka som vill vara i fred. Är det någon som har testat det?

Summa sumarium, det har gått bra, men nästa vecka satsar jag på att vara ännu bättre!


Av Nina Persson - 14 juli 2010 18:27

Har haft semester och legat lågt ett tag med uppdateringarna här men idag var det dags att dra i gång igen. Jag har nämligen blivit introducerad under några intensiva timmar i Mariestad där jag ska jobba de kommande tre veckorna (innan jag börjar i Heby). Verkade i alla fall vara trevliga jobbarkompisar och byggnaden som de håller till i är verkligen pampig med högt i tak vackra tavlor och kristallkrona i taket. Tror nog att det kommer att bli tre intressanta veckor. Både bra att få in en fot på ytterligare ett ställe och att få nya idéer och se lite andra sätt att lösa olika rutiner.


Idag har jag bara suttit bevid i infodisken och sen blivit runtvisad i lokalerna. Det svåraste kommer nog att bli att hitta var de olika fackavdelningarna är eftersom de inte står i bokstavsordning utan i någon annan ordning som jag ännu inte lyckats se det logiska mönstret i. Det kanske kommer? Känns inte så nervöst och jag tänker att jag kanske har blivit lite lite bättre på det här med att komma till ett nytt ställe. När jag inte behöver lära mig ett helt nytt system så känns det lite tryggare och på något vis har jag lärt mig att acceptera den allmänna förvirringen och att det mesta faktiskt går att lösa bara man tar det lungt. Det är lite som när man börjar förstå att det alltid kommer att knyta sig lite i magen innan man ska tala inför folk. Utan lite nervositet och förvirring skulle det vara konstigt så det är bara att välkommna känslan.


Det var ganska lugnt idag och det jag är mest osäker inför är väl att rekomendera böcker sådär appropå ingenting. Ska nog se över lite vad jag läst i vuxenväg på senaste tiden, sen går det nog alltid att diskutera fram någon lösning. Var en bra introdag med lagoma portioner av information. Jag har inte fått veta ännu vad jag ska ägna min inre tjänstertid till så det ska bli lite spännande att få se på måndag. Jag hoppas ju så klart att jag ska få lära mig mera som jag kan komma att ha nytta av. Lovar att uppdatera mer i nästa vecka om hur det går för mig i sjöstaden Mariestad.  

Ovido - Quiz & Flashcards