Alla inlägg under mars 2010

Av Nina Persson - 7 mars 2010 22:27

Nu tänker jag ta det lugnt med jobbsökandet ett tag. Det har ju faktiskt gått över förväntan ändå. Jag hade ställt in mig på att få vara arbetslös och bli tvungen att leva på bidrag i nått halvår eller så och sedan bli tvungen att flytta någonstans långt bort där jag egentligen inte trivs för något litet vikariat. Nu har jag i alla fall mars ut på HIS, måndagarna i Töreboda fram till juli och sommarvikariat i Mariestad från mitten av juni till mitten av augusti och det är ju inte helt fel. Sen hände det något roligt i fredags. Det var nämligen så att det ringde mig från det första biblioteket som jag var på intervju på och undrade om jag hade jobb nu (vilket jag ju hade) eftersom den person som fått jobbet istället för mig inte kunde vara kvar. Nu kunde jag ju inte ta det eftersom jag lovat bort mig redan. Men det gav ju tillbaka lite av det självförtroende som försvann när jag fick ett nej till att börja med. Lite synd för det var en tjänst fram till nästa år hälften barn- hälften skolbibliotekarie som jag tror hade passat mig bra. Men jag tror ändå att det blir bättre såhär. Tänkte fråga om jag kan få en månad till på HIS det lät ju inte helt omöjligt och sedan tror jag att chanserna att få fast jobb är mindre i Hjo än på de tre bibliotek som jag har foten inne på nu. Vi får väl se vad för spännande som framtiden har att erbjuda.

Av Nina Persson - 7 mars 2010 22:19

  

Onsdags fick jag mitt examensbevis med posten, så nu är jag  filosofie magister i Biblioteks- och Informationsvetenskap på riktigt. Jag vågade ju inte riktigt lita på att det skulle gå vägen innan jag fick papperet i handen. Det var så spännande när det kom för jag fick en avi och förstod inte vad det kunde vara, sen var jag så sjuk när jag fick det att jag blev tvungen att ligga och fundera en dag över vad det kunde vara innan jag faktiskt orkade hämta det. Egentligen borde man väl ha fest och fira istöllet för att bara rycka på axlarna och säga "jahapp det var det det". Jag menar vad är egentligen futtiga tre år i gymnasiet i jämförelse med detta.Synd att jag inte var riktigt på tårthumör när jag fick den.  Jag får komma på något trevligt nu i veckan. Kanske får bjuda på lite kaka på jobbet och kanske göra en tårta till vänner och familj. Det vore ju inte dumt nu när jag tänker på det. 

Av Nina Persson - 1 mars 2010 22:45

Det verkar som att jag kommer att kunna få sommarjobb på Mariestads bibliotek i sommar. Det vore ju toppen. Att få se hur man arbetar på olika arbetsplatser är riktigt bra, då kan man plocka det bästa av allt sen.


Idag var jag och jobbade på Törebodas bibliotek igen. Där är jag bland annat några timmar på ett ålderdomshem. Jag känner mig inte riktigt hemma på hur andra arbetar med böcker till äldreboenden. Så om någon vet något eller har tips på böcker om detta så vore jag ytterst tacksam.


Känner att mina fördommar om de gamla är lite väl generaliserande. När jag skulle plocka böcker till en avdelning idag slutade det med att det blev någon bok om kungafamiljen någon om handarbete och någon om gamla sport idoler. Många är så dåliga eller ser så dåligt att de inte kan läsa tyvärr och de flesta böcker med vackra bilder är ju så tunga att de knapt går att lyfta för en som är svag och trött. Kanske skulle de uppskatta att få låna cd-skivor med musik, eller att lyssna på ljudböcker? Ska fråga om det finns musik som man kan låna in nästa gång. Sen är det ju så svårt att veta vad de är intresserade av så att man kan välja rätt. Hoppas på att jag kan få lite tid över att prata med några av de boende när jag ska till en avdelning i nästa vecka. Kanske kan man få några fler idéer oc tips om vad de gillar.


I Borås kom vi inte riktigt in på verksamhet för äldre. Jag och min klasskompis skrev en uppsats om pensionärers ärenden och åsikter om biblioteket men då var de ju så pigga att de kunde ta sig dit på egen hand. Jag tror att det är lätt att de som bor på äldreboenden glöms bort och det är ju verkligen inte meningen att det ska vara så. Biblioteksservice åt alla!

Ovido - Quiz & Flashcards