Alla inlägg under augusti 2010

Av Nina Persson - 25 augusti 2010 18:49

Idag har jag fått en liten försmak av det här med att vara den som håller i trådarna. Allt har egentligen varit ganska serverat för mig eftersom ordinarie skolbibliotekarie på orten redan bokat in en föreläsare och bestämt tider och kontaktat och bjudit in alla som skulle vara med. Jag behövde bara se till att ordna en lokal, fixa med fika och informera alla om platsen.


Idag har var alltså alla lärare från 3-9 inbjudna för att lyssna på Katarina Kuick som berättade bland annat om Aidan Chambers boksamtalsmodell och gav en hel del andra tips på hur man kan hjälpa barn att bearbeta en läst text. Det var roligt att lyssna eftersom hon berättade mycket om tidigare erfarenheter från sina boksamtal och gav handfasta tips om hur man hittar en bra roll som vägledare för dessa samtal.


Det jag var mest nervös för var hur det skulle gå att presentera henne och hur det skulle vara att för första gången och på en och samma gång träffa en stor del av lärarkåren som jag ska sammarbeta med. Men det gick ändå ganska bra tycker jag. Det man oroar sig för mest är väl att man ska tappa tråden när man pratar, glömma något viktigt eller att inte göra personen i fråga rättvisa i sin presentation. Sen vill man ju väldigt gärna framstå som proffesionell. Det hör nog mest ihop med att jag är rädd att bli ifrågasatt på grund av min ålder eller brist på erfarenhet. Men alla är vi människor och ingen kan vara bäst från början. Det jag hoppas på är att kunna växa i bibliotekarierollen under det här året. Att prata på tumanhand eller hålla kontakt via telefon och mejl har jag aldrig upplevt som jobbigt. Men när det blir fler personer har jag en tendens att ta ett kliv tillbaka och det är det jag vill ändra på.


I vilket fall har det varit en jätte spännande dag, jag har tur som har så snälla och duktiga kollegor som alltid finns tillhands och hjälper. Nu är jag bara så glad att det gick bra att jag tänker fortsätta njuta av kvällen.

Hej på ett tag!

Av Nina Persson - 17 augusti 2010 20:30

Äntligen har jag fått börja på nya jobbet.  Den första veckan var tuff men rolig också. Jag har ju längtat så mycket efter att få komma dit och köra igång och det var kul att återse alla som jag träffade under introt. Men någon mjukstart vet jag inte om det har varit. Fösta dagen var jag själv på kontoret. Semestertiderna håller i sig än så det enda sällskapet var tjejen som höll öppet på folkbibliteket i källaren. Med andra ord fick jag klara mig själv ganska så direkt.


En del krångel var det med datorn också eftersom mina uppgifter måste ha kommit på villovägar. Utan dator blev det inte så mycket mer gjort än att läsa gamla pärmar med nyheter och protokoll m.m Den första veckan har nog mest varit ett ända stort "oj vad borde jag göra nu".


Men nu såhär inne på min andra vecka känns det ändå som att jag kan börja samla mina tankar lite och som att jag börjar få lite rutiner. Mycket ringande och mejlande har det varit, mest kring en föreläsning om Chambers boksamtalsmodell som lärarna är inbjudna till. Har aldrig hållit i trådarna till något sådant förut så nu är det första övningstillfället. Idag kom jag igång med att beställa böcker till alla 6 skolorna (det gäller att hålla tungan rätt i munn när man gör det) så när jag gått igenom mina 4 häften med böcker från BTJ kommer det nog att bli en boom med böcker att göra iordning.


Sen är det själva kontakten med lärarna och personalen på skolorna som jag känner att jag behöver komma igång med. Skolan började idag så jag hoppas att det snart ska börja rulla på så att lärarna kan komma igång med både läsning och annan undervisning och kanske be om min hjälp så att jag får lite gratis. Annars får jag starta min egna kampanj.


En annan sak jag känner att jag behöver ta tag i är att jag behöver komma ut på skolbiblioteken igen och se över lite mer hur det ser ut och vad som finns där. Idag var jag och min assistent till ett av biblioteken och kollade läget. Där låg högar av oåterlämnade böcker på ett bord och i kassar på golvet sedan slutet av vårterminen. Det är synd att det inte finns tid så det räcker till för att hålla biblioteket iordning. Men det är klart att det blir extra tungrott när de fortfarande använder kortsystemet för utlåning. Hoppas att vi snart får det nya systemet (vilket det nu blir) så att vi kan börja datoriseringen. Det kliar i mina fingrar! Ett annat faktum som fick det att klia i fingrarna var att alla fackböcker var sorterade i storleksordning. Snyggt och prydligt men kanske inte så praktiskt?


Det var en ganska lång redogörelse för den första tiden på jobbet. Mer kommer så småning om. Avslutar med en bild på min mysiga arbetsplats. När lägenheten ännu var omöblerad var det väldigt lockande att få åka iväg till kontoret.

  

  


Av Nina Persson - 4 augusti 2010 17:57

Jag fick i uppgift i veckan att ta reda på och skriva ned lite om hur man skulle kunna använda facebook för bibliotekets räkning. Jag tycker att det är en ganska rolig idé att biblioteket skulle finnas där och det man hoppas är ju att det skulle kunna fungera som en lokal plattform för kommunens ungdommar och unga vuxna. Idialet vore ju om man kunde få alla att känna sig välkommna att besöka sidan kanske för att diskutera media-upplevelser, ta del av bibliotekets aktivitetsprogram och titta på vimelbilder från biblioteket. Jag skulle nog uppskatta att kunna hålla koll på vad som händer, men frågan är om det är en yrkesskada eller om även andra icke bibliotekarier skulle gilla det?


Hur ska man få igång en diskussion och hur ska man göra det intressant för alla och vad får man ut av det? Det är den stora frågan. Tänker att det kanske skulle vara en bra idé att starta upp en sida för Heby-skolornas räkning när jag väl kommer dit. Jag får tänka på saken. Kanske finns någon av er som läser som har erfarenhet av arbetet med facebook på biblioteken. Kanske ni har förslag på vad man kan göra eller vill berätta hur ni arbetar hos er?

Alla tips är välkommna!

Ovido - Quiz & Flashcards