Alla inlägg under juli 2009

Av Nina Persson - 13 juli 2009 20:13

Så öppnade jag inkorgen och fick se att jag fått mitt antagningsbesked. Det var en glad nyhet att jag kommit in på båda kurserna jag sökte. Så till hösten blir det alltså kuserna, Kommunikation och språkutveckling för tidiga åldrar 30hp och Digital bildbehandling A 7.5hp. Jag tror att det kommer att bli jätte spännande. Jag hoppas verkligen att det är bra kurser och att jag kommer klara mig någorlunda från schema-krockar. Det är alltid lika spännade att börja en ny kurs. Man blir riktigt sugen på att börja läsa all kurslitteratur redan nu. Sånn är jag. Lite konstigt kanske? Men jag ska väl hålla mig i skinnet, slutföra det jag påbörjat först och försöka hinna med att njuta lite av sommaren med. 

Av Nina Persson - 13 juli 2009 19:43

Jag är hemma hos mina föräldrar i Dalarna nu och avnjuter min semester. När jag tittade runt lite i mitt gamla rum så hittade jag en almanacka från när jag gick i åttan. I den hade jag skrivit ned vad jag hade gjort under min praktik på Borlänge stadsbibliotek. Ganska roligt tycker jag att se vad jag skrev för det var väl där någon stans som jag bestämde mig riktigt ordentligt för att det var bibliotekarie jag ville bli. Så här kommer mina korta beskrivningar av dessa två veckor.


Måndagen 12 februari 2001

Börjat praktik på biblioteket, visats runt, sorterat släcktforskning och stått i kassan. Varit på konfirmationsmöte.


Tisdagen den 13 februari

Sorterat klart släktforskningskorten, spolat rätt band och plockat in böcker. Spelat piano för Eva-Shara.


Onsdagen den 14 februari

Varit på biblioteket i lånedisken från 12-19.


Torsdagen den 15 februari

Varit på Inköps avd. och stämplat böcker m.m Varit med på sagostund. Sett på TV, spelat piano.


Fredagen den 16 februari

Varit på bokmöte och stått i informationsdisken. Sovit över hos Jenny.


Måndagen den 19 februari

Var på barn avd. och tittade när en skolklass togs emot. Gjorde en boktipslista som ska upp på väggen.


Tisdagen den 20 februari

Var på "boken kommer"-avdelningen och plockade böcker som skulle skickas till sjuka. Bytte gummisnoddar på talböcker. Varit på pianokurs.


Onsdagen den 21 februari

Haft sovmorrgon. Svarat på frågor från låntagare. Tittat på ITIS-utställningen på lunchen och suttit i lånedisken, sett på tv.


Torsdagen den 22 februari

Satt upp böcker och stod i lånedisken. Bakat, spelat piano och sett på tv.


Fredagen den 23 februari

Sista dagen på biblioteket. Varit på vaktmästeriet. Köpt pennburk åt Kerstin Å. Stått i upplysningen med Kerstin H.


Det var så länge sedan jag hade den där praktiken och jag kom inte ihåg så mycket av den, mer än att jag tyckte att det var väldigt kul. Jag minns nu när jag läser att jag tyckte att det var så häftigt att jag fick göra en egen planch med boktipps och sätta upp på barnavdelningen och sedan skylta med alla böcker jag valt ut.

Sedan minns jag också att jag blev skickad till Åhlens med en femhundring på fickan för att köpa en pennburk till en som jobbade där. Jag minns att jag var rädd att jag skulle välja en ful som hon inte skulle gilla eller tappa bort pengen.

Men det fanns också vissa (såhär i efterhand) mindre inspirerande uppgifter som jag då tog mig an med stor iver. Som till exempel att spola tillbaka banden i alla inkommna kassettböcker och att byta gummisnoddarna som höll på att vittra sönder runt alla ljudböcker. Cd-skivans intåg är väl ändå en välkommen revolution eller vad säger ni?

Ovido - Quiz & Flashcards