Alla inlägg under februari 2010

Av Nina Persson - 28 februari 2010 21:47

Nu var det ett tag sedan jag postade min examensansökan. Så jag väntar otåligt på svar. Tycker det borde komma svar i denna eller åtminstone nästa vecka. Spännande att komma hem efter jobbet och se om brevbäraren lämnat någon rolig överaskning till mig. I övrigt är det skönt att slippa studera mer. Skolavslutningen har inneburit att jag har mer tid att njuta av min fritid. Men att lära mig nya saker kommer jag nog aldrig sluta med som bibliotekarie. Börjar känna mig piggare efter jobbet också nu när den värsta korvstoppnings fasen är över. Att kunna göra precis vad man vill när man kommer hem är helt underbart och när jag är borta på dagarna uppskattas vår lilla etta så mycket mer från min sida. Nästa gång jag kommer hem hoppas jag på svar på detta brev.


    

Av Nina Persson - 27 februari 2010 17:17

att jag har fått min månadslön i förskott + lönen för biblioteksvaktandet i januari. Tyckte väl att det var lite konstigt att beloppet på lönekontot hade mer än fördubblats över en natt. Hadde missat att kommatecknet satt ett snäpp längre till höger på lönebeskedet denna månad. Det är nog säkrast att spara lönen inför den otrygga framtiden för säkerhets skull, men det är alltid trevligt att få lön speciellt om den är större än väntat.

Av Nina Persson - 22 februari 2010 18:54

Idag hade jag min första jobbar-måndag på Törebodas huvudbibliotek. Jag har ju varit där förut och hälsat på, men idag var första dagen jag arbetade. Idag gick jag bara brevid men, det verkar vara ganska spännande. Jag kan nog lära mig mycket där i alla fall. På förmiddagen ska jag vara på ett vårdhem och sköta om biblioteksverksamheten där. Ska bli kul att få ha sin egna lilla fristad där jag kan husera fritt. Finns ett litet kontor, några små hyllor i ett hörn och några avdelningar som där jag ska underhålla och se till att det finns böcker för både boende och personal att bläddra i. Det är så sött att de inte har någon dator utan använder sig av kort i böckerna, så som jag minns från när jag var riktigt liten. Tror nog att det ska gå bra, det enda jag oroar mig för är att jag inte ska hitta till de olika avdelningarna men det finns väl alltid någon jag kan fråga.


Dagens nästa projekt blir att katalogisera kulturrådsböckerna (eller snarare att hämta katalogposten från ett annat bibliotek) och sedan stämpla och klistra på ettiketter. Nu börjar det osa "riktiga" bibliotekarie-sysslor så som jag trodde att det var när jag var en tio tolv år och bestämde mig för att bli bibliotekarie.Det skulle vara kul att få lära mig katalogiseringen odentligt, vad alla koder står för och hur det ska se ut. Jag hoppas att jag hinner med det under halvåret av måndagar jag fått.  


På kvällen ska jag sitta i informationsdisken också, men idag fick jag istället öva på att arbeta med Libra. Det var mycket att hålla reda på och en massa kort-komandon att använda, men jag tror nog att det ska gå bra det med bara jag tar det lugnt och tittar noga så att allt blir rätt. Det var ganska annurlunda att navigera där till skillnad fråm i Micromarc och så klart när man börjar slappna av så gör man som man är van och då kan det ju bli tokigt. Får jag bara några måndagar på mig så ska det mog gå bra att byta emellan systemen. Så snart hoppas jag på att kunna lägga till både kunskaper i MikroMarc, Libra och Kortkatalog på mitt CV. Sen är det väl Opac som fattas om inte min tvåveckorspraktik i åttan räknas. Hoppas bara att jag kommer komma ihåg allt nu, för nästa måndag gäller det. 

Av Nina Persson - 21 februari 2010 15:34

Efter tre veckors testande av bibliotekarie yrket har jag bestämt mig för att detta är rätt. Idag har jag tagit det slutgiltiga steget in i arbetslivet som bibliotekarie...


Jag har köpt ett par fotriktiga tofflor. 

Sen kan man ju aldrig veta så noga om de drar till höger eller vänster

(för att skänka allas vår vän Sally en tanke).  

Av Nina Persson - 15 februari 2010 21:46

Idag var jag på Törebodas bibliotek för att presentera mig och lämna mitt CV. Mysigt litet bibliotek i en mysig stad vid götakanal. Jag där var och hälsade på min brevkompis ganska ofta när jag var yngre. Känns lite kul att jag hamnar där igen, jag har ju alltid tyckt att det verkar så idylliskt speciellt på sommaren och nu har jag fått jobb där.


Jag åkte dit idag för att prata lite med chefen och lämna över mitt cv. Det jag inte hade förväntat mig var däremot att hon skulle slå till på en gång och bjuda in mig igen. Så nu ska jag dit igen nästa måndag och "gå brevid" och sedan ska jag få jobba måndagar där kankse ända fram tills halvårsskiftet om det flyter på smidigit och jag visar mig vara användbar. Det hoppas jag verkligen att jag kommer att vara. Det känns kul att få se, i alla fall lite, hur det är att arbeta på folkbibliotek också. Jag blir bara assistent men jag ska ändå få byta ut böcker som jag förstod det på sjukhus och gruppboenden och jag kommer att få registrera och katalogisera nya böcker och lära mig Libra-systemet. Det blir en rad nya kunskaper och det ska som sagt bli spännande att lära mer. Bara jag klarar av att hålla isär de olika jobben, men det ska nog gå bra.


Det ska bli intressant att få något att jämföra med, det kan nog hjälpa mig att bli en hel del bättre på det jag pysslar med. Men framför allt är jag väldigt tacksam och otroligt glad över att det fanns ett jobb just där som passade så bra ihop med mitt andra vikariat. Känner att jag har sånt himla bra flyt just nu och jag gillar det starkt. Kanske är detta är min framtida drömmarbetsplats? Det får framtiden utvisa.

Av Nina Persson - 12 februari 2010 21:27

Idag har allting varit upp och ned känns det som. Igår upptäckte jag att en bokhylla gått sönder så att alla hyllplanen hade ramlat ned. Så imorse tänkte jag ta en sväng förbi den och liksom bekräfta hur illa det egentligen var. Det slutade med att vi var tre ivriga bibliotekarier som engagerade oss i att flytta alla böcker och riva ur trasiga hyllplan. Efter lucnch blev det rivning, borttransport och lagning den bokhylla som blev klar. Varierande arbetsuppgifter, tur att jag är snickardotter.


Sen var det underhåll av datorsystemen på skolan vilket ledde till att det blev mycket krångligare att utföra mina sysslor för jag kunde inte komma åt databasen med uppgifter på studenter och program m.m Då var det bara att försöka hitta på annat. Att vara bibliotekarie är på något sätt att villigt låta sig kastas mellan multitasking, autopilotarbete och oväntade specialuppdrag. Jag gillar det skarpt!

Av Nina Persson - 9 februari 2010 19:57


Kunde inte motstå frestelsen att plåta denna skylt till hälften dold bakom den gigantiska snöhögen. Under dagen travade det tunt två killar uppe på taket utanför entrén till bibliotket och skottade ned all snön. Det kom stora sjok med snö nedrasandes från himmlen och den stackars ugglestatyn utanför entrén får vackert vänta på töväder för att få visa upp sig igen för den försvann någon stans under all snö. 

Av Nina Persson - 9 februari 2010 19:39

Tänkte bara ge en kortare uppdatering av vad som är på gång. Igår var jag till bibliotket i grannstaden och hälsade på igen. För att presentera mig för chefen där. Det var trevligt att se hur det såg ut där och att prata lite. Kändes inte lika nervöst när det inte var någon formell anställningsintervju utan bara ett besök. Det hela slutade i alla fall med att jag fick veta att semestrarna ska planeras nu i Februari Mars och att jag kanske skulle kunna komma i fråga för ett sommarvikariat, med lite tur. Jag fick också tips om en annan grannkommun där det kanske behövs lite extra förstärkning så det låter ju ändå ganska förhoppningsfullt inför framtiden. Jag skickade iväg ett mejl nyss så vi får se var det leder.


På något vis känns april som väldigt långt bort så här i den snöiga vintern. Men det gäller väl att vara beredd inför framtiden redan nu. För övrigt jobbar jag på på högskolebiblioteket och det dyker upp nya saker hela tiden. Det är så mycket jag får lära mig genom att jobba där. Jag hoppas bara att mina kollegor tycker att det är kul och inte jobbigt när jag kommer och frågar och frågar om allt. Men hade de inte tyckt om att svara på frågor så hade de så klart inte jobbat där, så jag frågar ännu mer och försöker lära mig allt jag kan. 


Något annat roligt som hände idag var att jag fick tillbaka min Portfolio i kursen Läs- och skrivutveckling idag. Den var godkänd, så nu är jag helt klar med mina studier. Det känns riktigt bra. Nu är det bara att invänta att poängen blir inrapporterad och sedan kommer jag hämta ut betyget på momangen för att skicka in min ansökan om Magisterexamen till Borås. Det känns lite för bra för att vara sant än så jag vågar inte fira förrens jag har intyget i min hand. Men det är ett steg på vägen. Dessutom känns det bra att jag klarade av kursen trots att de ringde och varnade mig för att jag blivit antagen på felaktiga grunder då jag inte hade någon tidigare pedagogisk utbildning. Fick VG i två kurser av tre så de borde ju i alla fall inte ångrat att de tog in mig. Där fick jag min revanch!  

Ovido - Quiz & Flashcards