Alla inlägg under oktober 2009

Av Nina Persson - 25 oktober 2009 22:08

På Kanal 5 startar nästa måndag ett nytt program vid just detta namn, är det något för biblioteksentusiaster tro? 

http://www.kanal5play.se/klipp/play/silentlibrary-5min

Måste erkänna att jag har svårt för denna typ av tv-underhållning ā la Jacass. Ganska onödigt att utsätta sig frivilligt för allt detta obehag. Men jag får väl erkänna att jag tittar ibland ändå med en viss äckelfacination. Ragerade så klart på titeln och var tvungen att kika på nätet vad det var. Kanske kan vara en idé att tvångsmata stökigabesökare med chilifrukter, eller?

Av Nina Persson - 21 oktober 2009 22:16

Nu ligger platsen på mitt bibliotek ute på högskolans hemsida och jag börjar inse att det faktiskt börjar bli allvar med jobbsökandet nu. Det känns både spännande och nervöst.

Samtidigt badar jag rent ut sagt i skolarbete så nu gäller det att bita ihop in i det sista och ge järnet fram till slutet. Hade ett intressant seminarium om läs- och skrivutvecklingsbedömning idag. Det kändes skönt att vi faktiskt hade gjort liknande bedömningar av de förstaklass elever vi följer. Eftermiddagen tillbringade jag med att leta bilder på upprörda människor till mitt bildmontage i bildbehandligskursen och konstaterade att det finns allt för få bilder på upprörda människor. Någon som vill ställa upp som modell?

Av Nina Persson - 1 oktober 2009 16:54

Måste bara skriva några ord om mina upplevelser på bokmässan. Jag passade på att åka dit med min biblioteksvaktkollega (låter väldigt vuxet) på söndagen eftersom vi fått varsin fribiljett. Det var andra gången jag var där och det var lika trevligt denna gången. Det var mycket att se och vi förundrades ganska länge över hur stort det var och gjorde ett tappert försök att verkligen beta av alla gångarna med förlag, litterära sällskap, bibliotek m.m Det var tyvärr inte så många stora namn som intresserade mig under dagen och det var många krockar i schemat men vi han ändå se på några presentationer. Bokhora berättade om sitt nya album där de diskuterar böcker och läsning nu i tryckt form. Mia Skäringer presenterade och läste högt ur sin bok Dyngkåt och hur helig som helst. Maria Elander barnboksförfattare och illustratör berättade om sin debutbok Flickan som inte ville klippa sig. Det var skönt att sitta ner och vila fötterna ett tag, sen blir jag alltid så inspirerad av de som verkligen har lyckats med att skapa något. En massa idéer dyker upp i mitt huvud och den upprymdheten varar väl ungerfär en timme innan jag inser att jag tyvärr inte har tid att ängna åt något skapande just nu.


En helt annan sak. Varför var Bibliotekshögskolan i Borås monter helt ödelagd när jag gick förbi under söndagen? Hade hoppats på att kanske återse någon gammal lärare.


Gick i alla fall runt en sväng till bland alla montrar. Vi trivdes nog båda faktiskt bäst på barnavdelningen där vi återfann gamla vänner som Pettson & Findus, Elsa Beskows sagor och Astrid Lindgren-böcker. Jag spenderade ganska lång tid med att bekanta mig med den uppsjö av handdockor som fanns till buds och som hade varit användbara vid mitt kommande besök på förskolan, men jag hittade tyvärr ingen som ville följa med hem. Med mig hem fick jag istället en almanacka, en ljudbok och några kort inför den kommande julen.


Summa summarium: ont i fötterna och information overload men ändock en helt underbar ledig dag.


  • Var du på bokmässan? Hur minns du ditt besök?

   

Årets fynd från bokmässan.

Ovido - Quiz & Flashcards