Alla inlägg under mars 2009

Av Nina Persson - 24 mars 2009 18:22

Att hålla reda på bibliotkets böcker är ett konststycke och en arbetsuppgift för sig. Det har gått så långt att jag med min andra bibliotekvaktskollega har börjat disskutera var eventuella gömställen för kurslitteratur kan finnas. På det här bibliotket är det inget ovanligt att kursböckerna är försvunna redan när morgonens första student sömndrucket knatar in mellan svängdörrarna, kommer fram till disken och ber om hjälp att hitta en bok som behövs inför morgondagens viktiga inlämningar.


Böckerna tycks ha egna ben och förflytta sig efter eget bevåg, visst bookcrossing i all ära, men det lämpar sig helt enkelt inte för eftertraktade kursböcker att ge sig ut i världen.


Så kom det sig i lördags att jag var tvungen att sätta klackarna i marken med ett bestämt "Nej, du får inte låna kurslitteratur!". Personen i fråga ljög och sade att denne brukade få göra så eftersom biblioteket ändå var stängt på söndagen. Jag blev tvungen att ringa räddaren i nöden och fråga om det verkligen kunde vara på detta viset (förlåt för det). Det var klart att det inte var sant. Så jag informerade personen om detta, vilket resulterade i att denne blev arg och stod kvar och grälade på mig, ville prata med min chef och beskyllde mig för total avsaknad av medkänsla. Visst jag förstår att det kan verka onödigt att böckerna ska stå i förvar på söndagen när ingen läser dem, men regler är ändå regler och man kan inte hålla på att göra undantag från dem hela tiden. Jag är i alla fall glad att jag har klarat av även denna sortens prövning och ville bara skriva av mig lite frustration.


Nu mera är jag, kursboksbibliofilen, obeveklig.


Av Nina Persson - 17 mars 2009 17:15

Nu blir det inte mycket skrivet i bloggen mer. Det är för att jag sitter och pluggar hela dagarna för att klara tentan i databassystem. Jag till och med drömmer om databassystem om nätterna, så inne är jag i det. Men jag är inte riktigt säker på om jag har förstått allt med modellering, frågespråk, xml och svåra algoritmer. Jag bara hoppas att jag kommer att klara det. Visst är det sådant jag tror kommer att vara nyttigt sedan när man ska jobba med en databas hela dagarna, men sen kan man inte låta bli att tänka att det funkar ganska bra ändå, att använda databasen alltså, utan att veta hur den är uppbyggd. Jag tror att jag skulle behöva en privatläräre för att förstå allt. Finns det några frivilliga? Tiden börjar att bli knapp. Hur gör man en bollalgoritm? Hur fungerar XML egentligen och varför är facit alltid annorlunda när jag rättar mina SQL-frågor?


I förvirrad tenta-yra/Nina

Av Nina Persson - 9 mars 2009 19:29

När jag läste en marknadsföringskurs för bibliotek i Borås läste jag en del litteratur som handlade om läsfrämjande och olika projekt för att locka användare till biblioteket och till läsning. Det var speciellt en idé från boken Läsprojekt inspirationsbok  för förskola, skola och bibliotek (utgiven av BTJ)  som jag fastnade för. Denna idén gick ut på att låta en grupp barn övernatta i biblioteket. Jag tycker att det låter som ett perfekt projekt för ett skolbibliotek eller kanske folkbibliotek på sportlovet. Jag tror att många barn skulle tycka att det vore spännande att ta med sovsäck och liggunderlag för att sova i bibblan.  


Det skulle kunna vara spöktema för de äldre eller kanske upptäcktsresande/äventyr och böcker på det temat skulle kunna läsas högt så länge någon orkade lyssna. Några olika alternativ skulle finnas t.ex film, musik, drama eller högläsning. I drama gruppen kanske man kunde 'spela' en bok tillsammans med en dramapedagog. Filmen kunde vara samma som boken som den andra gruppen läser så att alla får ta del av något gemensamt fast i olika form. Kanske skulle man kunna servera någon mat som har anknytning till det valda temat. Kanske korvfingrar till spöktemat eller annorlunda frukter till upptäcktsresarna.


Det är sådant här jag går omkring och tänker på när jag egentligen borde ägna mig åt databassystemstentan om en vecka. Men det här är ju mycket roligare. Det fanns så många roliga förslag på vad man kan göra för att främja läsning. Dela gärna med dig om du har några egna roliga idéer!  

Av Nina Persson - 5 mars 2009 22:34

Kunde inte låta bli att plocka upp en bok och läsa baksidetexten när jag gick min rond med bokvagnen denna kväll. Boken hette Bibliotekskatten Dewey (av Myron, Vicki) och utspelade sig på ett bibliotek där en kattunge en dag hittades bland de återlämnade böckerna. Stidigheter utbryter om katten ska få stanna på biblioteket eller inte.


Detta påminnde mig om något jag läst på nätet för ett tag sedan, nämligen att en katt hittats i bokinkastet på Orsa bibliotek. Enligt artikeln hittades katten livrädd underst under en hel kvällsskörd av böcker. Katten måste blivit inpressad genom inkastet. Missen fick turligt nog följa med en anställd hem över helgen, men hur historien sedan verkligen slutade får vi nog alldrig veta.

Läs artikeln på (http://www.dt.se/nyheter/orsa/article374683.ece)


Är detta ett vanligt förekommande problem? Vad kommer man att hitta här näst? Allt från ormar, jättesköldpaddor till kaniner och bebisar? Nåväl detta bevisar kankse att människor hyser stort förtroende för att bibliotekarierna fixar biffen. Eller eventuellt att det finns personer som är allt för tankspridda här i världen. Förmodligen upptäcktes misstaget först väl hemma när den lille kissen (läs de oåterlämnade böckerna) inte var ett dugg intresserad av den nyöppnade tonfiskburken.


I vilket fall så ska boken om bibliotekskatten Dewey få följa med mig hem efter nästa pass för nu har jag blivit allt för nyfiken på hur det hela kommer att sluta. Kanske kommer det en klarare reccention av boken när den är utläst, så håll utkik.

Av Nina Persson - 3 mars 2009 23:05


Idag har jag roat mig med att läsa platsannonserna. 18 lediga jobb finns det som bibliotekarie i Sverige och jag vet så många av mina klasskompisar som söker eller snart ska börja söka jobb. Det är bara några få som jag vet har lyckats med konststycket att skaffa sig ett vikariat eller extrajobb. Det är ju lite oroande att det utbildas fler bibliotekarier än vad det efterfrågas på arbetsmarknaden. Varför är det så?


Det är som när de på tv-nyheterna rapporterar att ca 400 personer har fått gå från Volvofabriken här i Skövde. I nästa inslag menar man dock att hoppet håller på att tändas då ett nystartat företag ska anställa 18 personer. Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad som ska hända med de 382 andra arbetslösa personerna. Där emot kan chefen för Volvo ta ut en stor bonus. Visst det är inget trevligt jobb att göra men det här känns ändå inte som rätt tillfälle för att behålla godispåsen för sig själv. Men detta var ett sidospår.


Hur ska man som nyutbildad bibliotekarie kunna hävda sig bland kanske ett femtiotal andra, där många dessutom har mer erfarenhet? Jag försöker att inte tänka på hur framtiden kommer att se ut. Många gånger har man fått höra att många av den nuvarande bibliotekariekåren är fyrtiotalister med en närstående pension. Fårgan är bara hur dessa lediga tjänster kommer att hanteras nu när finanskrisen leder till att allt fler får gå från sina jobb. Kommer man kanske istället för att tillsätta ny personal försöka spara in på tjänsterna?


Framtiden ser oviss ut för oss som snart kommer att få börja söka jobb. Att alla som har valt att läsa denna linje är så engagerade och verkligen brinner för yrket gör ju inte urvalet lättare. Vad säger du? Är du också i samma situation, eller hör du till de lyckliga som redan har fått det jobb du drömmer om?

Av Nina Persson - 1 mars 2009 22:30


Nu har  jag äntligen sett den beryktade Ica-reklamen. Förstår inte riktigt vad bokrean har med bibliotek att göra. Men det är ju klart, vad kan vara billigare än att låna sina böcker? Det är i alla fall kul att biblioteken finns med i media, först i radiotjänstreklamen och nu ICAs reklam. Den stereotypa bilden av bibliotekarien som hyssjar och bannar försenade petflaskor (läs böcker) är dock kanske något dragen till sin spets? Eller? Kommer vi någonsin komma ifrån dehär fördomarna?  Ändå kan jag inte låta bli att le åt ironin i skämten. 

ICA reklamen hittas på(http://www.youtube.com/watch?v=ho39L7bvMbU)

Ovido - Quiz & Flashcards