Alla inlägg under maj 2010

Av Nina Persson - 25 maj 2010 16:03

På tisdagen den 1 juni har jag blivit erbjuden att få vara med och tipsa om några böcker under Mariestads stadsbiblioteks bokcafé.

Jag kunde så klart inte låta bli att tacka ja så nu är förberedelserna i full gång. Lite nervöst men samtidigt väldigt roligt ska det bli att få prova på det här med boktipsande i ett verkligt sammanhang. Hoppas att jag lyckas få någon inspirerad att läsa.

Självklart tycker jag att du som läser också ska komma till biblan i Mariestad och få tips på läsning inför sommaren om du har möjlighet.

  


Klicka på bilden för att komma till Biblioteken i Norra Skaraborgs blogg!

Av Nina Persson - 19 maj 2010 19:17

De ringde upp mig när jag satt i Bilen på våg hem till mina föräldrar i Dalarna och till min förvåning och stora glädje ville de erbjuda mig jobbet. Jag fick en dags betänketid och grubblade en del under natten över hur det ska gå med flytt och att komma ny till ett ställe och sätta sig in snabbt i arbetsuppgifterna? Kommer jag att klara av att leva upp till mina idéal och kommer jag fixa att skapa goda kontakter med lärare och elever på alla sex skolor jag ska ansvara för biblioteksverksamheten på?


Jag bestämde mig för att jag ändå ska göra mitt bästa. Imorse ringde jag och tackade jag. I Augusti blir jag Heby kommuns vikarierande skolbibliotekarie för elva månader framöver. Jag är så glad att jag fick det och det känns riktigt spännande att äntligen få vara med och kunna bestämma och påverka verksamheten och framför allt läslusten mer. 


Nu får ni hänga med på bloggen om ni vill veta hur det går!

Av Nina Persson - 15 maj 2010 11:14

Jag bodre inte ha föreslagit J.K Rowling som mitt förslag till författarbesök. Visst det vore ju riktigt häftigt och skulle nog vara uppskattat av eleverna, men inte särskilt realistiskt.


Istället borde jag ha föreslagit Stefan Casta eller kanske Mats Wahl, i vilket fall en manlig författare som kan vara god förebild för de killar som inte gillar att läsa. Det bästa vore ju om det fanns lågon manligförfattare lokalt som kunde tänka sig att ställa upp under en längre period för att arbeta med dikussioner och kanske eget skrivande.


Jag borde inte ha föreslagit bookcrossing som en metod för det kommande litteraturprojektet vars mål var att förbättra elevernas resultat i läsförståelse på nationella provet. Visst boocrossing är en fin tanke och ger mycket uppmärksamhet men läsförståelsen kommer ju inte automatiskt över en natt eller ens genom att läsa hejdlöst många böcker.


Istället borde jag ha föreslagit ett projekt som på något vis inbegriper boksamtal i mindre grupper och kanske enligt Chambers modell. Vilket borde vara ett bra sätt att få jämföra sina tolkningar av text på. Kanske även att möjligheten att själv få prova på att skriva gestaltnde texter skulle kunna väcka uppmärksamheten på vad som förblir outtalat.


Men nu är det inte så mycket att göra åt saken. Varför tänker jag så långsamt ibland?



Av Nina Persson - 12 maj 2010 18:34

Idag tog jag och Anton bilen uppåt landet på en tre och en halvtimmas enkelfärd för att jag skulle kunna gå på arbetsintervju. Nu känns det som att jag börjar få lite mer rutin på själva förberedelserna och koll på hur det går till vid själva intervjun. Det känns inte lika osäkert längre även om jag var lite spänd och nervös idag med känndes det som att allt var i sin ordning. Intervjun kändes på det stora hela bra, jag var bekväm med att bli intervjuad och det flöt på bra men frågan är om det bara räcker med det? 


När man sitter i efterhand och tänker över vad man har sagt och hur man har framstått så hittar man många fel och kommer på vad man kanske borde sagt istället eller glömde att tala om under intervjun. Det var så trevligt att jag på något sätt glömde bort att det var mig själv jag skulle sälja. Vad jag önskar att jag hade kunnat banda hela intervjun för att kunna minnas allt och se mig själv utifrån någon annans synvinkel. Hur svårt måste det inte vara att kunna bedömma vem som är bäste man för jobbet utifrån den korta stund man har tillsammas med alla sökanden? Jag hoppas bara att jag lyckats göra mig någorlunda rättvisa och att jag snart får veta hur det har gått. 


Under den timme jag fick med dem så lyckades de i alla fall bekräfta min bild av att det vore världens roligaste arbestuppgifter och att det skulle vara en bra arbetsplats. Visst jag har ingen erfarenhet som ren barnbibliotekarie men någonstans måste man ju börja, eller hur? och jag vill så gärna. Så nu får jag be er alla att hålla tummarna för mig! Ska berätta hur det gått så snart jag får veta något.    

Av Nina Persson - 5 maj 2010 16:09

så skulle jag fått göra praktik direkt. Men eftersom jag inte har fyllt 25år än så måste jag tydligen gå totalt arbetslös i hela tre månader innan jag får möjlighet att göra någon praktik. Vad är det för dumma regler?

Här hade jag två och en halv månad som jag tänkte att jag kunde ha ägnat åt att finslipa mina kunskaper lite ytterligare, men icke. Så vad ska jag göra? Stanna hemma och leka med Barbies istället?

Nej, förlåt. Jag kanske överreagerar, men jag kan inte förstå vad ett år mer eller mindre skulle göra för skillnad? Är det för att ungdomar inte ska kunna utnyttjas eller vad är tanken. För min del hade det ju varit en jätte bra lösning för att få mer erfarenhet under dessa kläm-månader mellan två jobb. Men, men. Jag får väl försöka tagga ner istället och se det som en oväntad semester.

Av Nina Persson - 4 maj 2010 21:32

Idag blev jag tyvärr 80% arbetslös igen. Passade på att ta mig en liten sovmorgon som tröst och sedan gick jag iväg till ams för att skriva in mig igen. Possitivt var att det verkade som att jag skulle kunna få göra praktik om jag kunde hitta en egen plats. Det låter ju mycket bättre än att bara sitta hemma och vänta. Det finns så mycket mer jag skulle kunna lära mig. Så nu ska jag tänka över vad jag vill lära mig och höra mig för om det finns något bibliotek som har tid att ta emot mig.

Det ser ganska ljust ut ändå. Idag fick jag erbjudande om en extra dag i Töreboda och dessutom inbjudan till sommaravslutnings-utflykt för Högskolebiblans personal. Kul att jag får följa med trots att jag slutat där nu. Sen ringde telefonen igen på eftermiddagen så nu ska jag på intervju för ett års vikariat på annan ort. Kul att de ringer och är intresserade jag skickade min ansökan i söndags och de ringde två dagar senare. Det känns ju lite extra bra att få nya förfrågningar så snabbt. Nu är det bara att ladda inför resa och en pratstund i nästa vecka. Önska mig lycka till! 

Ovido - Quiz & Flashcards