Alla inlägg under juni 2009

Av Nina Persson - 26 juni 2009 15:55

Idag känns det nästan som att jag har fått sommarlov. Jag har hållit mitt sista tal i retorikkursen och nu är det bara en skriftlig analys av ett tal kvar att göra i denna kursen. Jag har förstås kursen i webbdesign att göra också men den är internetbaserad så jag behöver inte vara i skolan utan kan känna mig fri som en fågel och studera där jag vill. Hurra för distansstudier och sommar! Det känns jätte skönt att jag har klarat av alla tal nu i alla fall. Det gick bra idag att prata om skolbibliotek och det var skönt att få bra kritik från lärare och andra elever. Det bästa var ändå att jag faktiskt inte kännde mig så nervös. Det verkar hjälpa att prata om något man är mer insatt i och intresserad av.


Fick inspiration till det sista talet när jag läste om kulturrådets statestikför skolbibliotek i DIK. Bara varannan skola har ett bemannat skolbibliotek och att vart tredje inte har något alls. Detta betyder att var 5:e elev inte har tillgång till något skolbibliotek. Nog för att jag visste att det var ganska illa ställt på den fronten, men att är så illa! Nu ska en punkt tydligen läggas till i skollagen, nämligen att alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek. Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att nya arbetstilfällen kommer att skapas för oss som söker eller snart skall börja söka jobb.

Hoppas verkligen på det, för om ett halvår så planerar jag att bege mig ut i arbessökande svängen.

Jag vill fortfarande hålla fast vid tanken på att drömjobbet för mig kommer finnas där ute!

Av Nina Persson - 24 juni 2009 21:03

Jag läser en kurs i retorik nu under sommaren. Jag trodde att det skulle vara väldigt jobbigt och nervöst att hela tiden behöva presentera saker muntligt inför klassen men det går Jag är riktigt nöjd med att jag utmanade mig själv att göra detta. Jag är inte dålig på att prata inför andra människor det är bara det att jag alltid tidigare har blivit så hemskt nervös att jag hellst har undvikit det om jag kunnat.

Nu har vi fått träna på detta i snart två veckor och plötsligt känns det helt nartuligtoch till och med roligt. Tänk vad lite övning och goda råd från lärare och klasskamrater kan göra. Att ta en sådan kurs är något jag skulle rekomendera alla som har det jobbigt med muntliga presentationer.

Idag har vi haft debatt om svenska vs finnska skolsystemet och på fredag ska jag argumentera för införandet av fler bemannade skolbibliotek i Sverige. Något som jag hoppas kommer att inträffa nu till följd av den nya skollagen som faktiskt kommer fastslå att alla elever skall ha tillgång till ett skolbibliotek. 

Kolla inslaget om skollagen och skolbiblioteken på play Rapport: http://playrapport.se/#/video/1556866

Av Nina Persson - 18 juni 2009 11:24

Jag drömde inatt att jag hade blivit vald till månadens medlem i DIK och därför fick pryda första uppslaget med en bild på mig  själv och med en intervju. Saken var bara den att jag själv upptäckte det i tidningen och jag hade ingen aning om var (den ganska osmickrande) bilden kom ifrån och allt som stod i intervjun var påhittat. Jag blev så upprörd att jag vaknade med ett ryck. "Förtal!" Vad konsitigt man kan drömma egentilgen! Men det var ganska kul ändå.

Av Nina Persson - 4 juni 2009 16:39

I helgen fick jag se att artikeln från intervjun som Caroline ställde upp på kommit med i tidningen Framsidan. Det var kul att se den eftersom vi läste en extra distanskurs tillsammans. Kursen handlade om marknadsföring av bibliotek precis som artikeln som finns att läsa på länken nedanför inlägget. Det finns så mycket man kan göra för att marknadsföra biblioteket upptäckte vi när vi undersökte olika biblioteks marknadsföringsstrategier. Marknadsföringskursen var väldigt intressant och jag är glad att jag gick den. Kursen gav nya perspektiv på biblioteksverksamheten. Det kan ju kännas lite konstigt att man ska marknadsföra något som är gratis och som alla tar väldigt mycket förgivet, men det finns behov av att biblioteken visar upp sig och vad de har att erbjuda.


Just det här med marknadsföring och läsfrämjande verksamhet är något jag tror att jag skulle tycka mycket om att arbeta med. Att jobba mot ett mål och se att det man gör verkligen får resultat känns lockande. Men hur gör man? Är det verkligen bara att ställa sig och inspirera barn och vuxna till läsning genom att berätta om några böcker. Det känns som att det krävs mer än så. Man måste nog vara envis med vad man vill och se till så att tillgång till litteratur och medier finns lite varstans i samhället. Det gäller att inte bara nöja sig med att presentera böcker utan kanske komma närmare och ta reda på vad en berättelse har betytt för en människa. Att ta sig tid att föra samtal kring vad man läst, lyssnat till eller sett.  Man behöver ha kontakt med många olika människor och övertyga dem om varför det är så viktigt att läsa eller ta del av berättelser i form av ljudböcker eller film. Jag antar att man måste vara finurlig och hela tiden hitta nya vägar att övertyga.


Själv pratar jag mycket om böcker med min familj och pojkvänn eftersom det är dem som är mig närmast just nu, men visst skulle man kunna gå ändå längre i sin övertalningskampanj. Har du några tips? Vem pratar du om böcker, filmer osv med? Vad gör du när du läst en riktigt spännande, rörande, omvälvande, eller rolig bok? Vad är det som får dig att nappa på ett bok- eller filmtips?


http://www.hb.se/wps/wcm/connect/?MOD=PDMProxy&TYPE=personalization&ID=NONE&KEY=NONE&LIBRARY=%252FcontentRoot%252Ficm%253Alibraries%255B7%255D%252FBHS%252FUtbildning+dokument&DOC_NAME=%252FcontentRoot%252Ficm%253Alibraries%255B7%255D%252FBHS%252FUtbildning+dokument%252Fmarknforing_vt09.pdf&VERSION_NAME=NONE&VERSION_DATE=NONE&IGNORE_CACHE=false

Ovido - Quiz & Flashcards