Alla inlägg under maj 2009

Av Nina Persson - 14 maj 2009 10:42

Idag fick jag mitt brev från DIK (fackförbundet för bland annat bibliotekarier) så nu är jag studentmedlem. Det känns bra att vara med och få lite bättre koll på området och kanske till och med kunna få hjälp med CV-granskning också. Med i brevet fick jag DIK-forum(2009:3)(förbundets egna tidning).

I tidningen fanns en artikel om högskoleverkets förändrade prognos för bibliotekariejobb. De menar att bibliotekarier kommer att bli en bristvara innom några år för att varrannan nuvarande yrkesverksam bibliotekarie är över 50år. Denna efterfrågan kommer enligt dem att inträffa om ett par år 2010/11. Dock menar man att det osäkra ekonomiska läget kan bidra till viss försiktighet när det gäller nyanställningar. Det här låter ju jätte bra. Jag kanske kan hoppas på att få detdär drömjobbet när jag är färdig i alla fall. Just nu vet jag många av mina forna klasskamrater som har lyckats få extra- sommarjobb eller vikariat inom bibliotekssektorn. Stort grattis till er! Är så glad för er skull!

En annan intressant notis i DIK-forum handlade om hur de elever som bytt skola under sin högskoletid fick mellan 15-20% lägre ingångslön än de studenter som gick ut med betyg från endast en skola. Vad detta beror på förtäljer inte notisen. Konstig tycker jag. Att man har varit på flera ställen borde väl tolkas som att man är flexibel och har lätt att anpassa sig. Men det är klart det kanske ses som att man är illojal om man byter fram och tillbaka för mycket? Jag vet inte riktigt hur rekryterare och arbetssökare tänker i en sådan situation, det borde väl ändå vara betygen i sig och tidigare erfarenheter som spelar in? Eller vad säger ni? Varför ska vissa få högre lön än andra?

Så det var dagens nyhet. Nu är det dags för mig att åka till skolan och sätta mig framför mina labbdatorer och gnugga geniknölarna. Hur gör man rätt inställningar för att göra ett intrångssäkert e-postsystem? Det är en helt annan fråga...

Av Nina Persson - 11 maj 2009 23:17

Det har varit mycket i skolan och över huvudtaget i livet nu. Därför är jag glad att jag har tagit mig tid att upptäcka de streamade ljudböcker som finns på borlänge biblioteks hemsia. Mina stunder i köket med matlagning och disk har jag förgyllt med att lyssna på Lotta Thells i skuggan av värmen. Jag gillade verkligen att lyssna på den här boken. I skuggan av värmen fick mig att längta efter att diska för att få höra fortsättningen och skolarbetet kändes lättare när jag hade en stunds belöningslyssnade att se fram emot på kvällen.

Boken handlar om väktaren Eva som kämpat sig igenom ett svårt liv. För att orka leva tar hon sig då och då en spruta heroin, men gör allt för att dölja sitt missbruk. Hon lever i skräck för att bli upptäckt men behöver sin drog för att slippa skuldkänslor och dåligt självförtroende. När hon inleder ett förhållnde med en av stadens poliser och ger ett förhastat löfte till en gammal väninna blir livet om möjligt ännu mer invecklat. 

Mer vill jag inte avslöja här, men det som lockar mig med boken är att huvudpersonen känns så äkta. (Boken bygger faktiskt på författarens eget liv) Det är så lätt att förstå hur Eva resonerar och det känns som att det lika gärna kunde ha varit jag. Huvudpersonen är ingen sockersöt och genomperfekt människa som går genom livet utan att vackla eller grubbla. Historien är hämtad ur verkligheten och bjuder inte på något "och så levde de lyckliga i alla sina dagar...". Det är allt detta som gör den värd att läsas eller kanske ännu bättre att lyssnas på under gråa stunder över diskbänken.

Det var länge sedan en bok berörde mig så mycket.

Ovido - Quiz & Flashcards