Alla inlägg under april 2011

Av Nina Persson - 20 april 2011 17:29

Snart kanske man blir filmstjärna. I början av nästa vecka ska vi göra ett boktips i filmform för länets nya webbsida. Det är Skräcknatten i Fasenbo (Fasenbo ligger i Heby kommun) som ska bli boktrailer under enkla former och med hjälp av spontana infall. Det ska bli roligt att bryta av den stressiga vardagen med idel trista besked med lite kreativt kaos. Det kanske kan pigga upp. Men ni får tyvärr invänta lanceringen av bibbli-webben innan ni kan se mästerverket. Under tiden kan ni ju läsa boken av Gunnel Linde i förebyggande syfte eftersom ni ändå inte kommer kunna låta bli när ni sett filmklippet.


Spännande hörrni!

Av Nina Persson - 15 april 2011 18:27

Idag har jag jobbat på folkbiblioteket och bland annat ägnat mig åt att skylta lite med böcker som kan passa som inspiration vid semesterplaneringen. Tycker att det är ganska roligt med skyltning och kommer på mig själv med att bli sådär galet perfektionistisk när jag går omkring bland hyllorna för att ställa upp böcker. Jag vill att det ska vara en bra blandning på samma hylla och att alla böcker som stått för länge ska bytas ut och att de ska stå snyggt ordnade. Det skulle kunna ta hur lång tid som helst att gå igenom alla hyllor, byta på snurror och dyrligt. Men det är så kul att titta sen nästa fredag om det har rört något på sig av det man ställt fram.


Idag var det i alla fall väldigt tomt efter att en fin konstutställning lämnat oss så jag fick några tomma bord att jobba med. Kul att få hitta på eget ämne och nyttigt att få gå igenom och se vilka böcker vi faktiskt har i samlingarna. Sen skulle jag kunna spinna lös hur mycket som hellst och släpa med massa skrot som luftmadrasser, badmintonrack och dyrligt hemifrån som rekvisita, men jag tror att jag ska hejda mig där. Tänker ofta när jag skyltar också att jag nog går mycket efter vad jag tycker ser lockande ut, men det är ju kanske dumt. Minns så väl den gången när alla böcker jag omedvetet valt hade blåa omslag när jag tittade upp för att se helhetsintrycket. Hur brukar ni göra? Min taktik får nog bli att be kollegorna fylla på med sina favoriter, för jag misstänker att kanske inte alla hebybor vill dyka, flyga luftballong, bergsklättra eller backpacka på sin semester. 

Av Nina Persson - 10 april 2011 20:14

I onsdags hade jag för först gången bibliotekskunskap för en klass i åk 5. Som ni har sett har jag filat och funderat länge över vad som är viktigt att få med och hur jag ska lägga upp övningarna för att det ska bli bra. Måste medge att jag var väldigt nervös eftersom jag känner att det är så viktigt och att jag ville hinna lära dem så mycket som möjligt under den korta tid jag fått låna dem. Ändå kändes det riktigt bra efter lektionerna jag tror att de hängde med under genomgången och de var hur duktiga som helst både att söka och att leta i hyllorna. Det var hel lyckat och hur kul som helst! Visst har jag upptäckt att det finns saker som jag kan slipa på inför nästa omgång för att det ska bli ännu bättre men på det stora hela är jag nöjd.


Jag gick först igenom och förklarade bibliotekets olika delar, vad ett signum är, vad de olika huvudkategorierna betyder och lite om katalogen. Sen fick eleverna i uppgift att hjälpa några figurer från Astrid Lindgrens värld som råkat i knipa och behövde hjälp sina biblioteksärenden. Någon uttryckte med förvåning i rösten när jag var tvungen att avbryta och skicka tillbaka dem till skolan att "Nej, det här var ju kul!". Då kan man inte låta bli att le ända innifrån från hjärtat och ut!    

Ovido - Quiz & Flashcards