Alla inlägg under februari 2011

Av Nina Persson - 28 februari 2011 16:45

Idag har det varit en fullspäckad dag med 5 st 40 minuters pass inbokade.

Jag tog alltså emot 5 grupper i åk 4-6 som jag bokpratade för och gick igenom olika bokgenrer med. Sånna här dagar blir det en hel del bilande, släpande och konkande av både böcker, mysmattor och blädderblock också. Så efter att ha stått i fem timmar och pratat känner jag mig nu ganska mör i kroppen. Och visst finns det mycket som jag kanske skulle kunnat göra bättre eller annorlunda. Alltid kan man väl förbättra sin undervisning, men jag ligger i soffan med datorn i knät och ler. Jag ler för att jag klarade av det och för att eleverna var så härliga och verkade ha roligt även om de var lite pratiga. Jag hoppas att de blev nyfikna på att läsa böckerna jag presenterat. En del protetster hördes vid några oavslutade handlingar och några tjejer roade sig med att bläddra i böcker om kroppen och fick med sig hela tre stycken kropp & knopp som de fnissande försvann iväg med. Lärarna fick  de böcker jag berättat om att ta med till klassrummen så nu det återstår att se om jag får någon respons på vad som passat sådär extra bra.

Spännande och kul att kunna göra skillnad!

Av Nina Persson - 21 februari 2011 18:33

Ibland blir man glad för så lite. I torsdags var det första gången jag laminerade ett papper och av någon outgrundlig anledning fick det mig att känna mig som en lyckad bibliotekarie. Hade gjort ett A4 om vår sportlovsfrågesport för att sätta upp på anslagstavlan i samhället och det såg så proffsigt ut med plast att det spratt i benen.

Jag brände mig inte ens på den läskiga maskinen, nästa gång kanske jag ska gripa mig an assistenternas skrivmaskin och lära mig hur den funkar också?

Skuttade i alla fall glatt iväg till centrum för att nåla upp den och idag kom de första sportlovslediga barnen för att vara med. Kul!


Annars känns det av någon anledning rätt tungt just nu.

Som om jag inte kommer någon vart och bara står och stampar.

Självkritisksmonstret hänger mig över axeln dagligen. 

Hoppas det går över snart!

Av Nina Persson - 15 februari 2011 18:13

Ibland är det skönt att faktiskt få jobba hemma. Speciellt när det gäller läsning. Idag han jag med att läsa och resencera hela fem böcker, några för egen del och några på skolbibliotekets boktipsblogg. Jag hittade en ny favoritförfattare i Eva Wikander  och grät till och med en skvätt när jag läste hennes till skogs med Jojo. Sen blev jag skrivarsugen av att läsa Lasse Ekholms Skrivboken. Säg den bibliotekarie som inte bär på dolda författardrömmar. Men nu är arbetstiden slut, alltså dags att börja skriva på en jobbansökan för att säkra min framtid inom branchen. Fullt upp alltså!

Av Nina Persson - 12 februari 2011 13:08

Tog tåget hem till Borlänge idag för att träffa några av mina barndommsvänner och fick lite dötid innan i skulle träffas. Eftersom det var kallt ute så gick jag för att kika om biblioteket var öppet och mycket riktigt. Så nu sitter jag här med min laptop och lånar både ström och internet och mår som en prins i väntan på att mina vänner ska dyka upp. Är det inte underbart ändå att det finns sådana ställen där man bara kan komma in och vara? Som ett vardagsrumm öppet för alla.


Sitter med solen i ryggen och ett enormt fönster bakom mig. Tänk att det är så stort här ändå inte konstigt att man blev förtrollad när man var här första gången som barn. Ljust, stora fönster luft och massa luckor i hyllorna. Varje bokuppsättares dröm? Motstår ändå frestelsen att fylla ett tomt gapande skyltställ. Det är så annorlunda mot lilla trånga Heby där inte mycket ljus kommer in genom de smala källarfönstren och där varje bok får kämpa om sin plats i hyllan, men det är tyst här, inga spontana diskussioner mellan främligar, inga barn som stojar och stimmar förundras över någon spännande upptäckt på denna våning. Förmodligen varken bättre eller sämre, bara annorlunda.


Undra hur mitt nästa ställe blir...

Av Nina Persson - 1 februari 2011 07:14

Har en känsla av att det kommer att bli en lugn dag på jobbet. Vid lunch ska jag upp till Östervåla (där skolan precis har startat ett läsprojekt) och assistera med utlån efter ett bokprat som en annan bibliotekarie ska hålla i. Ska bli kul att faktiskt få lyssna själv, kanske får jag några nya idéer och visdomar att ta med mig.


Sen tillbaka till kontoret igen och visst finns det alltid massor att göra men det känns ändå skönt att få lite andrum från inbokade klasstimmar. Kanske kan jag till och med sätta mig ned och ta tag i bibliotekskunskapslektionerna för femorna. Jag måste verkligen planera dem nu. En timme/halvklass tycker jag låter som rimlig tid att stjäla från skolarbetet, men dilemmat är vad som är viktigast att lära dem. Hyllsystemet, söka i katalogen, hitta i biblioteket, söka på internet, hitta på webbsidan eller källkritik?  Allt är viktigt och jag kan inte sluta vela! Ni som också arbetar med F-9 vad lär ni era elever?  

Ovido - Quiz & Flashcards