Alla inlägg under juli 2011

Av Nina Persson - 24 juli 2011 18:40

Ännu någon vecka har gått sedan sist och jag har hunnit med både att stå i disken massor, hantera en del udda händelser och hållt två sommaraktiviteter. Bokdansandet blev väl tyvärr ingen stor-succé med bara fem deltagare som hade dansat en del förut och lärde sig jätte snabbt. De hade behövt mer utmaning och jag skulle ha varit bättre förberedd. Men jag lärde mig i alla fall att jag, om det nu blir någon nästa gång, ska lära mig dansen spegelvänt så att jag kan titta på dem jag dansar med. Det hade nog kännts trevligare. Men titt som tätt hör jag i alla fall låten vi dansade till spelas av deltagarna på bibliotekets datorer så ett visst intryck gjorde nog danssessionen ändå.


Större framgång hade jag vid mitt decoupage-pyssel där barnen blev kvar i mer än två timmar för flitigt klippandes, klistrandes och arrangerandes pappersservetter på glasburkar och flaskor. Önskar att jag tagit en bild på alla fina alster men det glömdes tyvärr bort i pysselyran. Det verkade som att de hade roligt i alla fall och någon sa att vi absolut måste ha det på programmet igen, så det var ju kul att höra.


På Tisdag ska jag berätta spökhistorier och vi får se hur det kommer att gå. Vill ju inte skrämmas för mycket men å andra får det inte bli för mesigt heller. De som kommer frivilligt borde ju vara inställda på en del ruskigt så det blir en svår balansgång. Men så spännande det ska bli. Lyckades skrämma upp mig själv rätt bra när jag efter att letat bra texter gav mig ut för en solskenspromenad som till min förvåning slutade i åska, ösregn och ofrivilligt korsande av kyrkogådar. Det gick i alla fall i full fart hemmåt igen. Så kan det gå om man har min livliga fantasi...   

Av Nina Persson - 6 juli 2011 21:14

Nu är jag inne på andra veckan på mitt nya sommarjobb och saker och ting börjar så sakterliga falla på plats. Det känns som att jag kan anpassa mig snabbare nu när jag har jobbat ett tag. Även om systemet (book-it) är nytt för mig är det ju ungefär samma frågor och samma uppgifter att utföra. Nytt för mig är också att arbeta med ett rfid-baserat utlånesystem och att det är dubellbemannat med en info-punkter båda våningsplanen. Det är lite utmaning att slussa besökarna till "rätt" info ställe och att ibland behöva avbryta och dela upp samma persons frågor mellan sig. Som tur är vet de flesta redan hur biblioteket är uppbyggt och förstår att man inte alltid kan följa med och visa om det är kö. Annars är det roligt att få gå runt och ordna i lokalen, med hyllorna och att pyssla om besökarna så de känner sig riktigt välkommna. Det så finns mycket att se och göra där och många besökare stannar under en längre tidspreiod alltid sysselsatta med alla möjliga saker. Verkligen kommunens vardagsrum. Det är roligt att se den kreativiteten och upptäckarglädjen som finns inte minst på barnavdelningsplanet.


En annan sak som är rolig är att det varje dag hålls någon form av sommaraktivitet för barn och unga. Det började i fredags med origami och idag var det hela 22 barn som ville vara med och göra godissmycken av cenitlera. På tisdag i nästa vecka ska jag hålla i dans som aktivtiet. Detta ska vi försöka oss på! Det ska bli spännande att få hålla dans i bibliotekets regi, det var ju några år sedan jag och min kompis hade grupper i barngymnastik. Nu håller jag bara tummarna för att det kommer att komma massor av danssugna barn så att vi kan rocka loss ordentligt.  

Ovido - Quiz & Flashcards