Direktlänk till inlägg 22 september 2012

Efter första besöket på skolbiblioteket.

Av Nina Persson - 22 september 2012 10:10

I onsdags var jag på ett första besök på skolbiblioteket jag ska hjälpa till med. Jag träffade en av de skolbiblioteksansvariga lärarna och fick se lokalen för biblioteket. Själva lokalen var jätte fin med sprillansnya hyllor mysiga läsfåtöljer och massor med potential. Alla böcker fanns nedpackade i lådor eftersom skolan är helt nybyggd och allt har flyttats under sommaren.


Så under några dagar framöver ska vi försöka få i ordning på allt bestämma vilka placeringar vi ska ha utöver SAB och dessutom möblera om så att allt blir logiskt men samtidigt trivsamt. Alla böcker ska kollas upp eventuellt lokaliseras om, serier ska kompleteras och nya böcker läggas in och gammalt rensas bort ur systemet. Måste verkligen tänka över hur vi ska organisera oss för att hinna så mycket som möjligt. Det ska bli väldigt kul med lite utmaningar nu när jobbet på folkbiblioteket börjar gå mer på rutin.


Vi passade på i onsdags att packa upp alla de nya böcker som köpts in inför hösttreminen och det var underbart att gotta sig i alla nya bra böcker med knastrande pärmar. Åh vad jag längtar efter att få sätta igång!

 
 
Ingen bild

Lesley

22 september 2012 10:51

Härligt Nina..

Nina Persson

22 september 2012 11:02

Ja visst är det! :)

 
Ingen bild

Annsan

22 september 2012 11:11

Låter som du har hamnat på rätt plats.

Nina Persson

26 september 2012 18:50

Hi hi, jo det känns lite som en repris på the good old days i Östervåla. :) Hur går det för er där borta har ni fått ordning på böckerna och tekniken? Finns lutande hyllan i Pisa fortfarande kvar? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards