Alla inlägg under oktober 2010

Av Nina Persson - 19 oktober 2010 18:58

Idag var vi på studiebesök på två stycken omgjorda bibliotek i Uppsala. Det var ändå trevligt att komma från kontoret ett tag och att få lite nya infallsvinklar och idéer främst tror jag när det gäller biblioteksinredningen. Vi håller på att putsa och måla om bibliotekets träfärgade barnstolar, så vi är ju en liten bit på väg men efter denna dag innser man ju att det finns tusentals nya idéer och saker att tänka på. Så så var man inspirerad och i gasen igen, men först själmedecinering och imorgon, teater, dans och musikprogramsutbudsdag i Uppsala. Sen ska vi på det igen!  

Av Nina Persson - 18 oktober 2010 21:53

Det har inte blivit så mycket bloggande den senaste tiden, men idag känner jag att jag behövde få skriva av mig. Har varit mycket att göra den ett tag nu och jag börjar känna att tiden inte alls räcker till. Det är så mycket som jag borde, men inte hinner göra. Jag har fortfarande inte hunnit hålla bokprat för mer än ens hälften av komunens skolklasser och tiden börjar bli knapp. Jag har varken hunnit uppdatera någon boktipsblogg eller några nyhetsbrev och jag har inte heller hunnit ordna mer med skapande skola-projektet.


Så vad gör jag om dagarna? Det känns som att den större delen av min tid går åt till att vanka omkring inne på kontoret och leta efter böcker att prata om, besvara mejl och att sköta ihopplock till diverse skol-teman. Många inhopp för sjuka eller upptagna folkbibliotekarier har det också blivit av den enkla anledningen att jag är den som offtast har möjlighet att flytta på mig eller inte är uppbokad. Imorgon och på onsdag kommer jag inte heller vara på kontoret utan ute på andra inspirationsaktiviteter, vilket jag tyvärr mest känner mig stressad över. Hösten känns tung och jag tror jag börjar komma in i en fas där assistent-yrket ter sig så mycket mer bekvämt.


Jag måste bli mer effektiv, måste sluta med att ta med mig jobbet hem. Att komma hem för att ta en snabb kaffe, och sedan veta att jag har läshögar och bokprat att träna in innan jag får sova känns ganska tungt. Eller hur känner ni andra som precis har kommit in i yrkeslivet?  Hur pallar ni med? Hinner ni få någon egen tid eller är det lika intensivt för er?


Ibland börjar man ju tvivla på sig själv, är det jag som är kass eller har jag för höga krav på vad jag tycker att jag borde kunna uträtta? Jag vill att tiden ska komma när jag med gott samvete kan krypa upp i tv-soffan en kväll och se på IQ-befriade underhållningsprogram och få tillbaka kraft och inspiration. Jag tror jag skyller allt på höstmörkret ändå!

Av Nina Persson - 5 oktober 2010 19:20

För tredje dagen i rad nu krånglar det med datorerna. Vad som är fel det är frågan? Faktum är i alla fall att vårt bibliotekssystem har legat nere två timmar i fredags, under måndag morgon och nu hela eftermiddagen idag. Det är lite svårt att jobba när man inte kommer åt varken katalog eller kunduppgifter och dyrligt. Som tur var var det inte öppet på folkbiblioteken idag för de är ju ännu mer beroende av systemet för att kunna göra sitt arbete. Tänk ändå vad beroende biblioteket är av att datorerna och bibliotekssystemet ska fungera. Tråkigt att inte kunna jobba ordentligt under en hel eftermiddag.


Lite solsken i det gråa var ändå att jag och Annsan var och köpte färg för att pigga upp inredningen i bibliotekets barnavdelning med. Ska bli kul och pyssligt att få måla lite.

Av Nina Persson - 4 oktober 2010 22:40

Lite så kännd et i alla fall. vet inte varför men jag kännde mig så stressad förra veckan över allt som jag inte trodde att jag skulle hinna och dessutom var jag sjuk och tyckte ganska synd om migsjälv med. Men nu känns det mycket bättre både med förkylningen och arbetsbördan. Känns ändå som att jag har läget under kontroll. Idag höll jag bokprat för två stycken klasser i åk 4 och jag tyckte att det känndes riktigt bra. Visst var det lite nerväst innan men inte alls som första gången. Barnen är så snälla och gulliga, lyssnar och ställer frågor så då märker man ju att de har lyssnat. Speciellt i den sista klassen tror jag att jag lyckades med en riktig fullträff för när jag berättade om och läste ur en bok som heter "kortets hemlighet" blev det riktig skräckblandad förtjusningsstämning i klassrummet.


Vad häftigt det är kunna förmedla den där magin hos en riktigt spännande bok!

Ovido - Quiz & Flashcards