Alla inlägg under september 2010

Av Nina Persson - 30 september 2010 19:24

Idag skulle jag äntligen hålla bokpratet som jag övat in men precis innan klassen skulle komma började det reta i halsen och det ville inte ge sig. Två och en halv bok han jag berätta om innan det var kört. Så jag fick lov att avbryta mitt i och låta barnen låna utan några tips. Riktigt tråkigt var det, men alla barn verkade ändå hitta något att låna med hem så det kanske inte var så farligt ändå.

Jag har varit krasslig nu sedan i söndags. En kollega är sjukskriven en annan ont i ryggen men jag hoppas att vi alla ska friska på oss och komma igen. Imorgon ska jag köpa honung och citron-te sen ska jag pyssla om mig hela helgen för nästa måndag måste jag vara i form för två nya bokprat. Det vore inte alls roligt att få ställa in igen. Börjar förstå hur sångare och föreläsare har det när de måste ha rösten i topptrimm jämt.

Av Nina Persson - 29 september 2010 22:06

Idag har det varit en riktigt lång dag. Jag åkte till jobbet vid ungefär halv åtta sen vimsade jag runt på kontoret och försökte klara av en del saker som jag kännde att det var dags att ta i tu med. Bland annat en kurslista som jag lovat att fjärrlåna in alla böcker till en tjej som var inne på biblioteket förra fredagen. Det tog ju sin lilla tid, nästan omöjligt att hitta bibliotek som tillät utlån och hade dem inne.


Hade jag läst ett gäng böcker inför morgondagens bokprat så jag passade på att sätta mig ned och skriva upp vad jag ska berätta om dem. Några hade jag redan skrivit om men ett par stycken var jag ändå tvungen att skriva om. Sen var det lika bra att börja fundera över och plocka inför nästa veckas kommande bokprat.


Sen bar det av i bilen till Östervåla med ljudbok i örat (Skellig av David Almond). Väl där han jag packa upp nya skyltställ och böcker innan jag gick på ytterligare en lärarkonferens och persenterade mig. Kändes väl inte som någon jätte sccée (känndes som att de väntat sig något mer, men vad?)men ingen katastrof heller. Hur borde jag förbereda mig? Bokade i alla fall in nya boksamtal och fick höra en del om kommande projekt bl.a ett läsprojekt som borde gå att få med lite Chambers och Kuick tankar i.


Sedan upp och iväg till fotografering för nya hemsidan på folkbiblan hamnade sedan i en intressant diskussion med tips på spännande barnböcker, underliga bibliotekshändelser, bokmässan skvaller och annat. Snabbis till konsum för inköp av tvättmedel och sen hemmåt för att avsluta dagen. Var hemma vid tio över sex precis i tid för att slippa bli bestulen på ännu en tvätt tid. Sedan var det bara att plocka fram bokpåsen för att öva bokprat till imorgon varvat med tvättningen, matlagningen och kattbus. Nu klockan 22:20 tycker jag att jag förtjänar att få gå och lägga mig, läsa en stund och sen sova länge.


Varför gör man såhär? Måste älska mitt jobb helt enkelt.


Vet att någon någonstans benämde all denna tid som man jobbar utöver det vanliga för änglatid. Låter fint tycker jag.

Av Nina Persson - 23 september 2010 07:06

Har inte hunnit skriva här på så länge nu. Det har varit ännu mer nytt att ta in på jobbet. En del krångel att lösa och annat smått och gott, innhopp på folkbiblioteken här och där och mördarlånga möten (och febril kamp att hålla sig på alerten på dessa).


Jag tror att jag är en ganska otålig person händer det inte något så tröttnar jag. Vilket nog har både sina bra och sina dåliga sidor om jag ska vara helt ärlig.


Sedan en tid har jag varit bekymrad över att jag inte riktigt tycker att jag har fått kontakt med lärarna ännu. Tanken är ju att jag ska hinna hålla ett bokprat för varje klass i kommunen per termin. Därför kom jag på den briljanta idén att gå på lärarnas konferens och fråga om de ville boka in sig, och de ville de ju så klart. Nu har jag massor att göra istället. Bokade in skolans alla klasser i åk 1-6 på ungefär tre veckor. Nu är det tur att jag redan har läst på mig en hel del böcker, annars skulle jag ligga risigt till.


Känns bra att ha saker in planerade nu i alla fall även om det kanske blev lite väl häftigt? Nästa vecka ska jag på ny konferens i ett annat samhälle och då ska jag kanske inte ta det så tätt. Det får nog vara veckans lärdom. 

Av Nina Persson - 6 september 2010 21:53

Idag har jag hållt mitt tredje bokprat i karriären. Andra gången som jag pratar för barn. Har haft turen att få ta emot två väldigt intresserade klasser i åk 2 att öva de allra första gångerna på. Men visst är det nervöst. Första gången var jätte pirrig. Jag övade och övade och hade svårt att sova kvällen innan för att jag låg och funderade över hur det skulle gå. Man ser ändå alltid det värsta som skulle kunna hända och tror att ingen kommer lyssna eller att man ska glömma sig. Andra gången var bättre och nästa tänkte jag ta med en klackspark.


Det går ju alltid bra ändå. Barnen lyssnar, svarar och berättar saker som anknyter till det jag pratar om och när jag avslutat rusar de fram för att titta närmare på böckerna jag berättat om. Blir lika salig varje gång klasserna har lämnat och det är ju detta man lever för. Att få låna deras uppmärksamhet en liten stund för att få bjuda och lotsa dem till alla magiska historier och berättelser som finns i biblioteket. Vilket underbart jobb jag har!


Sen är det ju långt ifrån alla av de böcker som jag pratat om som lånas ut efteråt. Vad det beror på försöker jag alltid lista ut sen. Kunde jag ha berättat på ett annat sätt? Var de trötta just då? Var det fel sorts bok? För svår eller för lätt text? Hoppas kunna få lite bättre pejl på vad som går hem och inte under hösten.


Något som jag känner att jag inte lyckats så bra med däremot är det kaos som uppstår efter bokpratet när alla vill hitta egna böcker att låna hem. Jag skulle behöva vara 7 personer för att hinna hjälpa alla. Man fastnar vid någon som ändå inte tycks bli riktigt nöjd. Båda gångerna har några elever lämnat biblioteket tämligen missnöjda över den skörd de fått med sig hem. Ofta är det något gemensamt tema som blir på modet och som alla vill låna böcker om sen räcker det inte till alla. Det är då jag önskar att jag hade superkraften att hitta något annat ännu mer spännande som passar precis på pricken. Ingen borde behöva gå från biblioteket med känslan av att det inte fanns något för dem där. Men så blev det tyvärr.


Hur gör ni när ni bokpratar och hur lyckas ni få alla nöjda? Har ni några tips och idéer?


Jag borde läsa ännu mer så att jag bara kan plocka fram något perfekt.

Rätt bok till rätt person! 

Ovido - Quiz & Flashcards