Direktlänk till inlägg 21 februari 2009

Tysta bibliotek.

Av Nina Persson - 21 februari 2009 17:24

När jag jobbade idag kom jag att tänka på alla förbud, eller snarare föreställningar av som är lämpligt och inte att göra, i ett bibliotek. Det finns ju många saker men det första man tänker på är kanske att föra oväsen. Detta slog mig när jag travade fram genom biblioteket för att byta ut inkastlådan mot en ny. Till saken hör att dessa lådor låter ganska högt när man drar dem tomma för att fjädrarna gnisslar så. Det känns ju lite oförskämt att skramla så förbi läsande studenter. Jag har kommit på mig själv med att testa olika tekniker för utförandet av operation låd-utbyte. Snabbt och högljutt eller utdraget långsamt men inte fullt lika högt?


Det här är egentligen en fånig tanke, jag menar jag gör det som måste göras och det går på en halv minut. Men det finns ändå någon spärr som säger att nu gör du fel. Egentligen är jag inte alls någon anhängare av tysta bibliotek. Visst högskolebiblioteket kan ses som en arbetsplats och man ska helt klart ha möjlighet att gå undan i ett tyst rum om man kan koncentrera sig bättre då. Men å andra sidan tänk dig hur tråkig och outvecklande en arbetsplats utan diskussion och umgänge med medarbetare/ besökare skulle vara. Visst nu är detta draget till sin spets, men jag tycker att man måste få känna sig bekväm med sin arbetsmiljö och trivas med den.


En annan händelse som fick mig att fundera var när jag för några veckor sedan hade besök av vänner från min gamla biblioteksklass här. Nördar som vi är började vi återföreningen genom en rundvandring i stadens bibliotek. Direkt när vi kliver in i stadsbiblioteket tystnar mina båda vänner tvärt och viskar. "Oj vad tyst det var här." Jag kunde inget annat än att hålla med. Tystare bibliotek har jag nog aldrig besökt. Jag fick anstränga mig för att dämpa ljudet av mina steg. Frågan är var denna atmosfär kommer ifrån. Är det bibliotekarierna som hyssjar (inte så troligt) eller är det besökarnas mentala spärrar? Varför finns det så många outsagda förbud när det gäller bibliotek? Och varför gör vi ingenting för att motverka denna bild?

Vad tycker du om ljudnivån i biblioteket? Totaltystnad eller pladdernäste?

Kommentera gärna.


M.v.h/Nina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards