Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Dystra tider.

Av Nina Persson - 3 mars 2009 23:05


Idag har jag roat mig med att läsa platsannonserna. 18 lediga jobb finns det som bibliotekarie i Sverige och jag vet så många av mina klasskompisar som söker eller snart ska börja söka jobb. Det är bara några få som jag vet har lyckats med konststycket att skaffa sig ett vikariat eller extrajobb. Det är ju lite oroande att det utbildas fler bibliotekarier än vad det efterfrågas på arbetsmarknaden. Varför är det så?


Det är som när de på tv-nyheterna rapporterar att ca 400 personer har fått gå från Volvofabriken här i Skövde. I nästa inslag menar man dock att hoppet håller på att tändas då ett nystartat företag ska anställa 18 personer. Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad som ska hända med de 382 andra arbetslösa personerna. Där emot kan chefen för Volvo ta ut en stor bonus. Visst det är inget trevligt jobb att göra men det här känns ändå inte som rätt tillfälle för att behålla godispåsen för sig själv. Men detta var ett sidospår.


Hur ska man som nyutbildad bibliotekarie kunna hävda sig bland kanske ett femtiotal andra, där många dessutom har mer erfarenhet? Jag försöker att inte tänka på hur framtiden kommer att se ut. Många gånger har man fått höra att många av den nuvarande bibliotekariekåren är fyrtiotalister med en närstående pension. Fårgan är bara hur dessa lediga tjänster kommer att hanteras nu när finanskrisen leder till att allt fler får gå från sina jobb. Kommer man kanske istället för att tillsätta ny personal försöka spara in på tjänsterna?


Framtiden ser oviss ut för oss som snart kommer att få börja söka jobb. Att alla som har valt att läsa denna linje är så engagerade och verkligen brinner för yrket gör ju inte urvalet lättare. Vad säger du? Är du också i samma situation, eller hör du till de lyckliga som redan har fått det jobb du drömmer om?

 
 
Ingen bild

Yäcc

4 mars 2009 07:28

Drömjobbet as in sitta i infodisk har jag redan men det är inget långvarigt, bara studentextra. Ang att arbeta som bibliotekarie "på riktigt" hyser jag inte mycket hopp alls. Speciellt som jag inte känner att det skulle bli aktuellt att flytta från Stockholm heller, då begränsas ju urvalet ännu mer (jag tycker ofta att det är små ställen som faktiskt söker). Likaså vågar jag inte tro att 3/4 av bibliotekariejobben som blir lediga kommer att tillsättas. Är det optimistiskt att tro att kanske... en tredjedel av dem bara försvinner...? Är det fler tro? Nä, jobb som bibliotekarie - även om det är det roligaste som finns - kan jag titta mig efter i månen. (Däremot hoppas jag mycket och gärna för andra, men jag har nog bytt bana... :()

 
Nina

Nina

4 mars 2009 17:14

Ja, jag håller med dig om att man blir begränsad när man bara vill söka inom ett speciellt område, men ändå man ska väl inte helt tappa hoppet? Jag lever fortfarande i den naiva tron att om man bara är tillräckligt envis och verkligen kämpar så kan man få drömjobbet. Att tjänsterna som man hade hoppats på att få läggs ned är klart deprimerande. Men jag antar att man får bita ihop och verkligen ge allt. Det känns som att det är värt det för att få ett jobb som man trivs med. Med du kommer att satsa på systemvetarbanan istället eller? I vilket fall hoppas jag att du kommer att trivas och kämpar för det perfekta jobbet! Go fighting spirit! /Nina

http://bibstud.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Absinth

6 mars 2009 18:29

Jag läste i GP häromdagen att det kommer vara brist på bibliotekarier om ca tre år. Enligt deras beräkningar kommer det finnas nästan dubbelt (!) så många jobb som det finns utbildade inom den tidsramen...
Vet inte riktigt om det känns så realistiskt, men jag lever på hoppet!

 
Nina

Nina

6 mars 2009 20:16

Det låter ju som glädjande besked och visst får man ju hoppas! Läste på sidan (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=299&a=48843) om pensionsavgångarna och de menar att det finns fler jobb att söka än de traditionella biblioteks-jobben. Det är bara svårt att tänka utanför ramen, när jag hela tiden varit så inne på traditionella bibliotek. ;) Hur går det för Absinth nu då? Rykterna säger att du flyttat norr över?

http://bibstud.bloggagratis.se

 
maaja

maaja

7 mars 2009 11:13

jag är glad över att jag fick ett jobb i internetmarknadsföringsbranschen faktiskt. det har lite grann med min utbildning att göra, även om det inte är på ett bibliotek, och borde underlätta när jag ska hitta nytt jobb i framtiden. sökmotorer och internet lär inte försvinna liksom, även om biblioteken går in i en mindre kris.

jag är övertygad om att man kan få sitt drömjobb om man kämpar för det. man får göra sitt bästa för att stå ut helt enkelt. :)

http://syckel.blogspot.com

 
Nina

Nina

7 mars 2009 13:38

Ja, det är klart att du kommer att ha nytta av jobbet som internetmarknadsförare. Det kanske är lite liknande det ni fick läsa i kollegie två? Jag tror att det kanske är svårare att få jobb på annat håll för någon som läste kollegie tre eftersom det var mer inriktat mot pedagogik och olika användargrupper, men visst skulle man nog kunna få jobb på ett företag. Frågan är ju då hur man ska få användning av sina kunskaper i att arbeta med olika typer av människor. Det beror helt på vad företaget har för inriktning. Men det är i alla fall kul att se att du har fått jobb med något du trivs med. Det känns inte lika hoppslöst när man ser att vännerna får jobb. Sen får vi se om GP har rätt i sin prognos om bibliotekariebrist inom tre år. ;)

http://bibstud.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Absinth

8 mars 2009 14:30

Jag tror att vi koll 3:are kan bli riktigt bra informatörer till exempel om vi vill söka utanför biblioteksramen :) det skulle nog vara rätt kul och man skulle ha nytta av användarstudier och pedagogik!
För mig är framtiden oviss igen eftersom jag har sagt upp mig. I slutet av april flyttar vi upp till Norrköping. Jag har sökt lite jobb där uppe men har inte hört något än. Jag är lite nervös, men i det stora hela känns det bra. Vi trivdes inte i småland och jobbet var ensamt.. Tror det kommer bli bra till slut :D
Allt bra med Squeek? Och badvakten?
Kram

 
Nina

Nina

8 mars 2009 21:10

Jo allt är bra med mig och Anton, vi går väl runt här bland katterna och väntar på framtiden. Jag pluggar och pusslar och Anton brandmanstränar och spelar wow. Katterna tycker mest om att gnälla och busa. Så livet går väl sin gilla gång antar jag. Jag tror säkert att det kommer att bli bra i Norrköping. ;)
Kramar

http://bibstud.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards