Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

Konsten att vara bibliofil.

Av Nina Persson - 24 mars 2009 18:22

Att hålla reda på bibliotkets böcker är ett konststycke och en arbetsuppgift för sig. Det har gått så långt att jag med min andra bibliotekvaktskollega har börjat disskutera var eventuella gömställen för kurslitteratur kan finnas. På det här bibliotket är det inget ovanligt att kursböckerna är försvunna redan när morgonens första student sömndrucket knatar in mellan svängdörrarna, kommer fram till disken och ber om hjälp att hitta en bok som behövs inför morgondagens viktiga inlämningar.


Böckerna tycks ha egna ben och förflytta sig efter eget bevåg, visst bookcrossing i all ära, men det lämpar sig helt enkelt inte för eftertraktade kursböcker att ge sig ut i världen.


Så kom det sig i lördags att jag var tvungen att sätta klackarna i marken med ett bestämt "Nej, du får inte låna kurslitteratur!". Personen i fråga ljög och sade att denne brukade få göra så eftersom biblioteket ändå var stängt på söndagen. Jag blev tvungen att ringa räddaren i nöden och fråga om det verkligen kunde vara på detta viset (förlåt för det). Det var klart att det inte var sant. Så jag informerade personen om detta, vilket resulterade i att denne blev arg och stod kvar och grälade på mig, ville prata med min chef och beskyllde mig för total avsaknad av medkänsla. Visst jag förstår att det kan verka onödigt att böckerna ska stå i förvar på söndagen när ingen läser dem, men regler är ändå regler och man kan inte hålla på att göra undantag från dem hela tiden. Jag är i alla fall glad att jag har klarat av även denna sortens prövning och ville bara skriva av mig lite frustration.


Nu mera är jag, kursboksbibliofilen, obeveklig.


 
 
Ingen bild

Absinth

27 mars 2009 19:16

Hade svårt att tänka mig att bibliotekarie var ett sånt yrke där man få ta emot mycket skäll. Men jag har fått inse att man som bibliotekarie tydligen kan röra upp mycket upprörda känslor... Du är inte ensam om att bli bråkad med på jobbet den här veckan :P

 
Nina

Nina

30 mars 2009 19:09

Tack! Det är alltid skönt att höra att man inte är ensam om att orsaka dessa upprörda känslor. ;)

http://bibstud.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards