Direktlänk till inlägg 19 september 2009

En lördagsförmiddag på biblioteket.

Av Nina Persson - 19 september 2009 15:13

På uppdrag av Yäcc beskriver jag nedan en vanlig dag som biblioteksvakt.


Brukar börja dagen, ungefär en halvtimme innan vi öppnar, med att gå runt och slå på datorer skrivare m.m och lägga fram dagstidningarna och städa upp lite i det tidningsstället. Brukar hinna avregistrera några böcker också innan det är öppningsdags. Har lärt mig nu att det inte är sån stor idé att öppna tidigare för besökarna brukar ändå sitta plikttroget och vänta utanför tills jag kommer igen och viftar för att visa att dörren faktiskt är öppen.
Mina huvuduppgifter är sen att ställa upp böckerna på rätt plats i hyllorna och att svara på alla frågor i infodisken. Idag var det många nya utbytesstudenter i biblioteket och jag skulle försöka visa dem hur man sökte efter titlar i katalogen. Jag har så svårt ibland att förstå deras engelska accent och då försöker jag bubbla på tills jag förstår vad det är de vill ha hjälp med. De undrade vart man kunde se klassificationsnummret, så då var det bara att ta det från början och förklara att vi inte använder siffror utan bokstäver. Vad svårt det måste vara för dem med ett helt nytt system. Sen är det inte så lätt för mig heller att förklara vilka böcker man kan låna hem. vilka som är referenslitteratur, kurslitteratur o.s.v och att det dessutom finns vissa dyrgripar som man måste kvitera ut för att ens få läsa i biblioteket.
Hjälpte en tjej att kopiera också. Hon ville ha A3-format och vi krånglade och krånglade. Tillslut fick jag säga att det nog inte gick och att hon fick komma tillbaka. Sen efter att hon gått gick jag och funderade på det där och kom på att det gick att göra A3-kopior i personalrummet så då fick jag letareda på henne igen. Det är ofta så att jag kommer på en lösning först efter att de gått. Ibland är det ju försent men då vet man till nästa gång i alla fall.
När jag satt blandhyllorna och alfabetrabblade (även om jag blivit bättre på att hitta rätt ordning nu) kom en man som vi kan kalla Intelligente P. förbi och hejade glatt som vanligt. Han är där nästan varje dag när jag jobbar och det är trevligt att prata lite bara det inte blir för länge. Intelligente P. ber mig ofta om hjälp med saker som jag inte vet om jag borde göra. Men visst jag vet ju hur man gör innehållsförteckningar i Word, så varför inte? Det är svårt att veta var gränsen går ibland. En annan kille gav mig sitt lånekort så jag fick springa bort till disken och kvittera ut ett par hörlurar åt honom. Är det kanske att gå lite långt? Det västa jag vet är när de kommer med långa kurslistor med böcker och sen inte gör ansats till att ens följa med till hyllorna och leta. Då kan jag bli ganska bitter och klämma fram ett förmanande "det är nog bäst att du följer med så du vet vart de står en annan gång". Det är ju inte särskillt pedagogiskt att bara hämta böckerna som en annan slavinna. Vad tror de egentligen?
De frågor som jag får i informationen, handlar väl mest om uthämtning av reserverade böcker, vart finns kursböckerna?, omlån, nya lånekort, kan jag låna: penna/häftapparat/kopieringskort/scanner o.s.v Det roligaste är ändå när man kan hjälpa användarna med något svårt som de kanske inte kunnat hitta själva eller när man hittar en hemlig kurslitteraturgömma som man kan återbörda till de officiella samlingarna. Det är alltid ögonblick av stor triumf. Tråkigaste arbetsuppgiften är att ställa upp magisteruppsatserna där det alltid råder en kaosartad oordning.Idag var jag till ock med tvungen att erkänna mig besegrad av examesnarbetesmonsterhyllan. Tror att jag hade gjort med skada än nytta om jag försökt att ordna i den. Förstår inte systemet där den följer ingen logik som jag känner till. Vissa utbildningar har ok ordning medans andra är helt huller om buller eller saknas helt. Har aldrig fått något grepp om den hyllan.
Konstiga saker... Inte så många konstiga frågor ändå men ibland händer det konstiga saker. Som när ytterdörrarna till rummet utanför biblioteket hade gått i lås fast att biblioteket var öppet. Kvinnan som gick runt runt i foajen medans hon läste i en bok. Mystiska män som sitter kvar efter stängningsdags i kolmörka datasalar och skrämmer mig havt från vettet bara genom sin närvaro. Upprörda personer som skäller ut en för att jag inte lånar ut kurslitteratur och för att kaffeautomaten har slut på muggar osv. Många knäppa titlar på böcker finns det också som man kan finissa över. Vad sägs om Svenska kvinnors semesterromanser? Mycket konstigt och mycket nya erfarenheter hela tiden. Man tycker att det borde ta slut på nya frågor och konstiga böcker någon gång, men icke.
Nu har du läst hela historien och nu tycker jag att din är eran tur. Vad gör du på ditt bibliotek om dagarna? YÄCC? Carsan?   

 
 
Ingen bild

Yäcc

21 september 2009 00:02

I'm on it! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards