Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Magin i ett klassiskt musikstycke.

Av Nina Persson - 29 september 2009 19:05

Ibland har man väl läst om och hört på studieteckniksföreläsningar om att klassisk musik (främst från barock-perioden) skulle vara bra att plugga till. Jag kan erkänna att jag alltid har skrattat högt åt uttalanden som "Mozart makes smarter". När jag pluggar vil jag ha det tyst omkring mig. Jag har konstaterat många gånger att det inte går att plugga till musiken jag har på mp3-spelaren. Jag gjorde upptäckten en gång i kvarten att jag inte gjort något för att jag faktiskt sitter och sjunger, tyst i huvudet och ibland till och med rakt ut.

Men så idag var det dags att prova på riktigt. Knåpade ihop en lista på spotify med några stycken som jag spelade på piano när jag gick på musikskolan och det fungerar verkligen.



 


Försök att känna dig stressad och okreativ till Griegs morgonstund! 

Det går helt enkelt inte.


Jag har nu klarat av att producera fem sidor reflekterande text på bara ett par tre timmar. En klar förbättring för min del. Nu är det dags att utforska världen av klassiskt. Jag tror till och med att jag ska leta fram den där avskedspresenten från musikskolan som jag fnyste åt när jag var 19. Jussi Björling-cdn ska få en ny chans.


Vad är era bästa pluggknep? Hur får ni uppgifterna avklarade? Skriv gärna och berätta!  

 
 
Ingen bild

Yäcc

29 september 2009 21:13

Jag behöver:
- En lagom tyst/rörig plats funkar för mig.
- Det får inte vara knäpptyst men ingen pratradio, bara musik som man har på i bakgrunden funkar.
- Gärna en kopp kaffe eller te och nånting att tugga på (som inte smular ner i tangentbordet).
- En plats där det inte finns så mycket annat att göra är också bra, typ bibliotek. Då är det enklare att säga "jamen ok, jag sitter två timmar till, sen får jag gå hem för idag" och faktiskt hålla det.
- Det är både blessing och curse att sitta vid en dator och arbeta för ofta finns det Internet på datorn och då går det att göra andra saker än att arbeta. Men å andra sidan kan det vara skönt att ta en micropaus och kolla bloggar.

Och så ska det väl tilläggas att jag inte pluggar så bra alls. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards