Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Min första intervju.

Av Nina Persson - 8 december 2009 17:25

Hade min första riktiga arbetsintervju idag. Den till biblioteksvaktsjobbet räknar jag inte riktigt för då kändes det som om det redan var bestämt då att jag skulle få jobbet.


Idag var jag alltså på intervju för en tjänst som barn- och ungdomsbibliotekarie. Det var nervöst såklart, men jobbet verkade vara väldigt varierande och fritt vilket jag ser som jätte possitivt. När man har varit i skolan i 23-7 år så har det inte varit så mycket av den varan (möjligtvis med undantag på falufrigymnasium där det var mer fritt lärande och egen planering). En glad nyhet om tjänsten var också att den hade utökats till att omfatta 100% istället för 50% som det stod i anonsen. Bibliotekarien som haft tjänsten tidigare hade arbetat hälften av tiden på ett skolbibliotek och nu hade skolan ångrat och tagit tillbaka sina idéer om att spara in på bibliotekarien under ett år. Ett bra beslut tycker jag.


Själva intervjun gick väl sådär faktiskt. Jag var väldigt nervös innan men sen gick det ok bara jag fick träffa dem jag skulle prata med. De berättade om biblioteket och tjänsten och bad mig sedan att berätta om mig själv. Vad svarar man på en sådan stor fråga? Vart börjar man? Jag kännde att jag nog inte riktigt gjorde mig själv rättvisa. Jag skulle såklart ha förberett bättre vad jag skulle ha svarat på en sådan fråga. Skulle ha pratat lite mer om mina egenskaper och inte bara om vad jag gjort i skolan. Svårt att veta dock vilka frågor man kommer få.


Dagens efterkloka tankar:

  • Skulle ha hälsat direkt på personalen i disken istället trots att jag var tidig istället för att sätta mig i på barnavdelningen och försjunkit i Gittan och grå-vargarna.
  • Titta på dem jag hälsar på istället för att fundera över vart de vill att jag ska sätta mig sen.
  • Förbereda vad jag ska berätta om mig själv och inte bara prata om min utbildnig utan om mig som person och mer om vad jag gjort på tidigare arbeten.
  • Prata lugnt och tänk efter om det behövs hellre än att prata alldeles för snabbt och dessutom rodna p.g.a det jobbiga i situationen.

Jag förstod av deras frågor att de nog upplevde mig som lite för ung och oerfaren vilket jag tycker är synd. Detta jobbet skulle vara en utmaning för mig, men jag tror att jag skulle klara det bra. Man måste ju börja någonstans och det är ju när man vågar kasta sig ut det trygga och välkända som man växer som mest som människa (det märkte jag ju under året som jag åkte iväg själv som au-pair till Frankrike). Jag är i alla fall en erfarenhet rikare och nu är det bara att invänta beskedet i nästa vecka. Jag håller så klart tummarna för att jag får komma på ytterligare ett möte. Spännande är det!


 
 
Ingen bild

Yäcc

9 december 2009 12:55

Jag tycker det är fantastiskt bra att du fick komma på intervju! Och om du nu inte skulle få jobbet så har du ju en toppen checklista där att använda dig av nästa gång. (Hört nåt från högskolebiblioteket än?)

 
Nina.

Nina.

10 december 2009 15:19

De ringde från högskolebiblioteket idag så jag fick en tid i januari när jag får komma på intervju. :D Hur har det gått för dig med intervjun då? Måste få veta hur det gick sen! Hoppas att det går bra!

http://bibstud.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards