Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Mitt drömmjobb.

Av Nina Persson - 10 januari 2010 12:53

Har börjat fundera en del över hur jag skulle villja att mit framtida arbete kommer att se ut. Efter många timmars förvirrade tankar och funderningar så har jag kommit en liten bit på vägen i alla fall. Jag vet vad det är jag vill ha, bara inte var och i villken form.

Det som jag tror är allra viktigast för mig i ett jobb är om jag känner att jag kan utvecklas på något sätt. Att jag känner att jag kan lära mig mer och bli ändå lite bättre. Det är viktigt för mig att jag kan hjälpa människor och att jag får känna mig behövd och uppskattad för det arbete jag utför. För att jag ska trivas och göra extra bra ifrån mig behöver jag arbetskamrater som jag trivs med och som jag kan föra utvecklade samtal med och få tips och idéer från. Jag känner mig extra nöjd när jag lyckas skapa denhär aha-upplevelsen hos besökare. När man ser att man lyckats hjälpa en förvirrad utbytesstudent att förstå systemet växer man lite inombords. Att kunna få respons på det man gör om det så är digitala användarguider, infokompetenslektioner, eller referenssamtal är viktigt för mig.

Däremot vet jag inte längre vilken sorts bibliotekarie jag vill vara folk-, skol, eller forskningsbibliotek spelar inte längre sån stor roll. gränserna börjar suddas ut och jag börjar inse att det är stämningen på arbetsplatsen som är det viktiga och sen vill jag ju så klar slippa flytta till en enslig stad där jag inte har någon anknytning eller dåliga möjligheter att lära känna nya intressanta människor. Att tvingas flytta bara för ett vikariat med noll chans till vidare anställning känn tyvärr inte så lockande, men vi får väl se vad framtiden har att erbjuda. Ny intervju på torsdag och då ska jag vara bättre förberedd. Önska mig lycka till!  

 
 
Yäcc

Yäcc

10 januari 2010 14:20

Jag önskar dig - som alltid - stort lycka till! Jag tror du kommer kicka ass på den här intervjun!

Kom ihåg: lyft fram varför de vill anställa dig och vad du kan tillföra arbetsplatsen (redan förvärvad kunskap om arbetsplatsen, systemen etc - mindre eller ingen kostnad för dem i upplärningssyfte), genuint intresse för arbetet (antar jag att du har? :)) och vid ev kunskapsluckor - säg att du gärna vill utvecklas just där och inget om bristande kunskap! :)

http://joelly.se/anteckningar

 
Nina.

Nina.

10 januari 2010 23:08

Tack, Marie!
Jag ska försöka minnas dina tips, men min hjärna tenderar att bli något blank när jag hamnar i heta stolen. ;) Hoppas att det kommer att gå bättre den här gången i alla fall.

http://bibstud.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards