Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

På intervju.

Av Nina Persson - 15 januari 2010 16:01

Igår var jag på intervju för den lediga tjänsten där jag jobbar extra. Gissa om jag var nervös när jag gick dit. Drömde om intervjun natten innan. Drömde att jag fick en massa frågor som jag inte kunde svara på, att jag bara satt tyst och tänkte på vad jag skulle säga. Det enda som dök upp i mitt huvud var hur man ska lära barn i skolan att läsa och skriva. Det var det enda som fanns i mitt huvud just då eftersom jag var mitt uppe i det sista av min portfolio på lärarutbildningen.


Men tillbaka till verkligheten. När jag väl kom till rummet där vi skulle vara, fick hälsa på alla sätta mig ner och börja intervjun så gick faktiskt nervositeten över. Tror att det känndes bättre på grund av att jag kände tre av de fyra som var med och kunde skojja lite med dem. Det lättar alltid upp stämningen. Sen kändes det skönt att de stälde många olika frågor och inte bara förväntade sig att man skulle hålla monolog som på den förra intervjun. Klart att det varen hel del kluriga frågor som jag fick tänka på ett bra tag, och sen var det andra som jag kände mig väl förberedd på men det var i alla fall roliga frågor och jag tyckte till och med att det var kul att sitta där så det är ju bra.


Några frågor som jag fick var:

  • Vad brukar du göra när du får en idé?
  • Har du någon gång varit med om samarbetssvårigheter och vad gjorde du för att lösa det?
  • Vad tycker du om biblioteket och sociala medier?
  • Vad vet du om vetenskaplig kommunikation och Open Access? (Tack för infon Thomas)

Summa summarium. Det känndes bra även om man alltid kommer på i efterhand vad man skulle ha svarat mer på frågorna. Det känns ändå som att jag kunde göra mig rättvisa, så nu är det bara att vänta och se. Det var fyra stycken till som de skulle intervjua, så må de välja den bäst lämpade!  (man kan ju hoppas att det är jag, men vem vet vilka ess mina konkurenter har i sina rockärmar?)

 
 
Ingen bild

Thomas

15 januari 2010 19:02

Hoppas det går bra, hejar på dig! kul att infon om OA hjälpte.

 
Yäcc

Yäcc

15 januari 2010 23:06

Heja, heja! Härligt att vara en av fem de valde ut för intervju! (Vet du av hur många sökanden?) Jag höll tummarna igår. Nu hoppas vi på positivt svar också!

http://joelly.se/anteckningar

 
Nina.

Nina.

15 januari 2010 23:06

Tack det känns bra. Caroline lovade att hålla både fingrar ock tår för mig så nu försöker jag samla alla fingrar och tår jag kan, snällt att du ställer upp. Jag läste ditt och Roberts paper också det gav mig faktiskt en hel del bra saker att säga under intervjun, så det bugar jag mig djupt för. Intressant att informanten har alias Nina i arbetet också. (Jag har väl inte gett fler intervjuer i sömnen? eller?) :P

http://bibstud.bloggagratis.se

 
Nina.

Nina.

15 januari 2010 23:09

Åh, en till tumm & tå-hållare. Jag tror att det var 70 sökanden till tjänsten så att vara en av de slutgiltiga fem känns ju som en vinst bara det. Det är jag jätte glad över.

http://bibstud.bloggagratis.se

 
Yäcc

Yäcc

18 januari 2010 10:49

Shit!! 5 av 70 - fantastiskt roligt att få komma på intervju i det läget. Fortsätter hålla tummar och tår dock. :)

http://joelly.se/anteckningar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards