Alla inlägg under januari 2010

Av Nina Persson - 6 januari 2010 20:19

Nu ger jag upp dagens arbete med den sista inlämningen och känner mig ganska nöjd vid tanken på att jag idag kunnat kryssa av ännu en en punkt på min ständigt uppdaterande "att göra innan jag dör"-lista. Dagen har ägnats åt att skriva om de läs- och skrivutvecklingsbedömningar som jag gjort av två elevers utveckling under hösten. Jag har minsann lyckats reda ut hur både LUS (läs och skrivutvecklingsschemat) och Lundbergs skrivutvecklingsstege fungerar. Det har slagit mig att dessa redskap som visar ungefär var i läsutvecklingen elever ligger och vad jag har förstått är ganska vanliga i skolan skulle utgöra en guldgruva för skolbibliotekariers bokrekomendationer för elever i lågstadiet. Om du inte har dem be om att få dem och sätt dig in i hur de fungerar är mitt tips till alla skolbibliotekarier. Jag tror nämligen att det kan vara mycket värdefullt för elevernas självförtroende att inte rekomenderas för svåra böcker i början.

Kunde bara inte låta bli att dela med mig av denna upptäckt. För övrigt har jag en hel del kvar att skriva innan den slutgiltiga inlämningen, men ändå. Detta är förmodligen det sista skolarbetet jag skriver innan min magisterexamen så varje färdigskriven sida känns befriande och vemodig på samma gång. Med stormsteg närmar sig en mer oviss tid med jobbsökande men förhoppningsvis också nya arbetsuppgifter.

Steg för steg mot den tid när bloggen får döpas om från bibstud till bibwannabe. 

Ovido - Quiz & Flashcards