Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

Första måndagen.

Av Nina Persson - 22 februari 2010 18:54

Idag hade jag min första jobbar-måndag på Törebodas huvudbibliotek. Jag har ju varit där förut och hälsat på, men idag var första dagen jag arbetade. Idag gick jag bara brevid men, det verkar vara ganska spännande. Jag kan nog lära mig mycket där i alla fall. På förmiddagen ska jag vara på ett vårdhem och sköta om biblioteksverksamheten där. Ska bli kul att få ha sin egna lilla fristad där jag kan husera fritt. Finns ett litet kontor, några små hyllor i ett hörn och några avdelningar som där jag ska underhålla och se till att det finns böcker för både boende och personal att bläddra i. Det är så sött att de inte har någon dator utan använder sig av kort i böckerna, så som jag minns från när jag var riktigt liten. Tror nog att det ska gå bra, det enda jag oroar mig för är att jag inte ska hitta till de olika avdelningarna men det finns väl alltid någon jag kan fråga.


Dagens nästa projekt blir att katalogisera kulturrådsböckerna (eller snarare att hämta katalogposten från ett annat bibliotek) och sedan stämpla och klistra på ettiketter. Nu börjar det osa "riktiga" bibliotekarie-sysslor så som jag trodde att det var när jag var en tio tolv år och bestämde mig för att bli bibliotekarie.Det skulle vara kul att få lära mig katalogiseringen odentligt, vad alla koder står för och hur det ska se ut. Jag hoppas att jag hinner med det under halvåret av måndagar jag fått.  


På kvällen ska jag sitta i informationsdisken också, men idag fick jag istället öva på att arbeta med Libra. Det var mycket att hålla reda på och en massa kort-komandon att använda, men jag tror nog att det ska gå bra det med bara jag tar det lugnt och tittar noga så att allt blir rätt. Det var ganska annurlunda att navigera där till skillnad fråm i Micromarc och så klart när man börjar slappna av så gör man som man är van och då kan det ju bli tokigt. Får jag bara några måndagar på mig så ska det mog gå bra att byta emellan systemen. Så snart hoppas jag på att kunna lägga till både kunskaper i MikroMarc, Libra och Kortkatalog på mitt CV. Sen är det väl Opac som fattas om inte min tvåveckorspraktik i åttan räknas. Hoppas bara att jag kommer komma ihåg allt nu, för nästa måndag gäller det. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards