Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Om jag bara vore lite äldre...

Av Nina Persson - 5 maj 2010 16:09

så skulle jag fått göra praktik direkt. Men eftersom jag inte har fyllt 25år än så måste jag tydligen gå totalt arbetslös i hela tre månader innan jag får möjlighet att göra någon praktik. Vad är det för dumma regler?

Här hade jag två och en halv månad som jag tänkte att jag kunde ha ägnat åt att finslipa mina kunskaper lite ytterligare, men icke. Så vad ska jag göra? Stanna hemma och leka med Barbies istället?

Nej, förlåt. Jag kanske överreagerar, men jag kan inte förstå vad ett år mer eller mindre skulle göra för skillnad? Är det för att ungdomar inte ska kunna utnyttjas eller vad är tanken. För min del hade det ju varit en jätte bra lösning för att få mer erfarenhet under dessa kläm-månader mellan två jobb. Men, men. Jag får väl försöka tagga ner istället och se det som en oväntad semester.

 
 
Ingen bild

Love

5 maj 2010 20:21

Har de ändrat reglerna i så fall? För sist jag var arbetslös var det tvärtom - var man under 25 fick man praktik efter tre månader (ingen skillnad då), medan man om man var över 25 fick vänta sex månader innan man fick det. Och ja, det gällde ju bara de som var helt arbetslösa. Hur reglerna såg ut för de med lite jobb vet jag inget om.

 
Marie

Marie

5 maj 2010 21:50

Jag kan förstå att det skulle bli jobbigt med alla nybakade studenter som kommer på måndagen, fortfarande lite bakfulla, till arbetsförmedlingen och vill ha praktik, men en 24-åring...? Tråkigt att hamna i kläm så där. :/

http://joelly.se/anteckningar

 
Nina

Nina

6 maj 2010 09:51

Jo, visst är det tråkigt men ok att man kanske ska försöka få ett riktigt jobb i första hand. Det är bara det att jag vet att det kommer bli jätte svårt. Det roliga var att jag frågade om praktik i tisdags när jag skrev in mig och då verkade det som att det inte var några problem, att de i princip aldrig sade nej om man hittade en egan plats. Sedan dagen efter när jag gick dit för att be om ersättning om resan till intervjun och frågade om praktiken igen så gick det inte. Handläggaren jag träffat i tisdags hade tydligen missat att jag var under 25.
Jag är inte säker Maria på hur reglerna ser ut för dem som är över 25 men eftersom den första handlägaren sade att det var ok så borde det väl vara det för dem om de skaffade en egen plats vill säga? Eller så var hon helt enkelt inte med på noterna alls.
Tråkigt bara att jag han ställa in mig lite på att få den där praktiken ändå. Hur går det för Maria med jobbsökandet då? Har du hittat några nya drömmjobb?
Kram/Nina

http://nian.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards