Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Rapport från Mariestad.

Av Nina Persson - 24 juli 2010 11:26

Nu är min första vecka i Mariestad redan slut. Tycker att det har gått över förväntan. Känns mer säkert att börja någon annan stans nu när jag har nytta av att jag redan kan Librasystemet. De flesta arbetsuppgifterna jag har är de samma som i Töreboda. Jag sitter och pysslar med beställning, inleverans och fixar med katalogposterna. Allt det gjorde jag ju i Töreboda med men nu har jag nog fått bättre koll på hela processen och det är ju inte helt fel.


Det klurigaste är nog fortfarande att sätta ämnesord på böckerna som jag gör iordning. Vad är en lagom mängd ord och vad får man inte missa och hur mycket överlappande ord bör man ha? Kan man eller borde man ha tillexempel både brottslighet, brott och kriminalitet på en och samma bok? Bättre för mycket än för lite tror jag har blivit mitt måtto.


Sen har jag upptäckt att jag verkligen måste bli bättre på det här med att göra flera saker samtidigt. Annorlunda i Mariestad är att det finns två separata diskar och jag är verkligen inte bra på att arbeta med något och samtidigt hålla koll på om det är kö i den andra disken. Blir så uppslukad med det jag håller på med att jag glömmer mig. Det skulle jag nog bli ganska irriterad på om det var jag själv som stod och väntade. Jag är ju där huvudsakligen för besökarna då så jag måste försöka skärpa mig. Kanske var värst i början när arbetsuppgiterna var nya. Det är lite svårt att inte ha sin medarbetare på lagom avstånd för normal kommunikation också. Men det är nog  egentligen vanligast att man skiljer på info och reception. Det är dock första gången jag jobbar så. Skulle vilja se hur det fungerar med roaming också. Det måste vara svårt att bara promenera runt och försöka avgöra vilka som vill ha hjälp och vilka som vill vara i fred. Är det någon som har testat det?

Summa sumarium, det har gått bra, men nästa vecka satsar jag på att vara ännu bättre!


 
 
Nordh

Nordh

24 juli 2010 13:26

"Kan man eller borde man ha tillexempel både brottslighet, brott och kriminalitet på en och samma bok?"

Nja, det finns ett problem med att ha tre så oerhört lika ämnesord till samma bok och det är att man i gengäld måste ha de ämnesorden till samtliga böcker där de passar in. Dvs. om man råkar glömma ett eller två av dem till någon bok kommer inte den upp i sökningar där man söker på det tredje (eller andra) ämnesordet. I mitt tycke är det bättre att välja ut ett av dem och köra det ordet konsekvent.

Det är dock bättre att ta alla tre än att något av dem då och då, dvs. att vara inkonsekvent i bruket av ämnesorden.

http://nordhsboktips.blogspot.com

 
Nina

Nina

24 juli 2010 15:55

Det låter som ett förnuftigt resonemang, jag får undersöka hur de har gjort med andra liknande böcker. Ibland ångrar jag bittert att jag inte valde att plugga koll2.

http://bibstud.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards