Direktlänk till inlägg 2 november 2010

Efter en fullmatad vecka... lugn.

Av Nina Persson - 2 november 2010 19:38

Förra veckan var nog den mest intensiva veckan i mitt (förhållandevis korta) arbetsliv. Jag hade bokprat för 12 klasser och var beredd att kasta in handuken och ge upp, men jag klarade det och det var så himla roligt! De där timmarna på två av mina f-6 skolor var helt klart värda alla timmar av läsning, förberedelse och inövning. Sammanlagt delade jag under denna vecka ut 12x6 alltså 72 böcker. Då är det tur att det finns fler ex av samma titel så man inte behöver skriva manus och memorera handlingen till lika många böcker.


Men vilka härliga lärare och inte minst elever som tar emot och lyssnar med stort intresse ställer frågor och tindrar med ögonen. Jag hoppas verkligen att jag på detta sätt kan hjälpa till att främja läsning och att jag kanske kan inspirera någon som tidigare varit tveksam till läsning. Det är ju det som är målet. Synd bara att man hinner träffa varje grupp så sällan. Känns som att jag försöker svälja en aldeles för stor tugga. Bör man kanske försöka specialinrikta sig på tätare samarbete med vissa årskurser? Jag tror det skulle vara smartare än att fösöka hinna med lite här och lite där. Men det måste ju i sådana fall vara en mer långsiktig plan, kanske inte något man suger tag i som vikarie? Det ska ju vara rättvist för alla också. Svårt!


Här är i alla fall bilder från den intensiva träningen inför mina framträdanden som ägde rum hemma på min kammare. Visst är det många böcker?

  



Min katt Nillan "hjälpte till" på sitt eget sätt genom att hålla boklådan varm.

      


Men nu är det höstlov och lugnet råder på skolbiblioteksavdelningen. Dags att ta tag i alla papper som blivit liggande och att blicka frammåt, planera och försöka få någon ordning på "skapande skola" -projektet. Det får bli veckans utmaning. Utmanande visst, men inte lika skarpt läge. Plus att det ska hittas tid för att måla om stolar till folkbibblan och sprida lite färgglädje på barnavdelningen. Den här veckan vill jag leka skapa och vara kreativ.

 
 
Marie

Marie

2 november 2010 21:22

Gullekatt! :)

http://joelly.se/anteckningar

Nina Persson

2 november 2010 23:17

Ja det är hon. Har nog aldrig pjorskat så med ett djur förr. Nu är hon tack och lov nästan frisk igen, vilket är mycket bättre för karriären. Var dock tvungen att köpa en hel arsenal av nya leksaker för att stilla det dåliga samvetet när hon mådde som sämst. Mycket trevligare nu när hon slutat spy blod och spinner i knät istället.

 
Maria Flygare

Maria Flygare

2 december 2010 23:38

Vad var det för böcker du rekommenderade? Kulla gulla? Torndyveln flyger i skymningen?

http://vansterpartietskovde.blogg.se

Nina Persson

3 december 2010 19:15

Det var mest lite nyare böcker jag pratade om. Bland annat "Ingen ser dig" av Anna Knutsson, "Akimbo och krokodilmannen" av Alexander McCall Smith, och årets favorit "Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring". :) Tordyveln tyckte jag ju mycket om själv när jag var i den åldern, men skulle behöva läsa om för att prata om den. Jag har många galma favoriter jag borde återvinna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards