Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Tankar och förhoppningar om MM.

Av Nina Persson - 6 januari 2011 14:08

Tänkte att det vore på sin plats att skriva något om gårdagens kurstilfälle med. Vi var samlade allihopa uppe i Tärnsjö igen för att förkovra oss. Lite speciellt och högtidligt känns det ju när hela personalen är samlad med tanke på att vi inte ses så ofta. Vi är ju annars fullt sysselsatta med att hålla våra egna avdelningar rullande.


Igår fick vi en genomgång av hur cirkulationen och fjärrlånen fungerar. Det blev mycket information på en och samma gång. Det mesta verkade vara förbättringar från det tidigare systemet ändå. Det känns som att det finns mycket tid att spara in till skillnad från förr när det gäller fjärrlånen i alla fall. Däremot kommer det nog att ta mer tid att beställa nya böcker och ordna med katalogposter så det kanske kvittar ut sig ändå. Det återstår att se. Utmaningen just nu kommer att vara att lära sig navigera snabbt och att få rutin på hur man utför alla olika uppgifter.


Svårt att ta in allt när man egentligen bara vill rusa iväg och applicera allt man lärt sig på skolbiblioteken. Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig till det bästa. Det vore verkligen så kul att få datorisera skolbiblioteken så att eleverna själva kan sköta sina lån och så att bibliotekarien kan följa upp de inköpta böckerna via utlåningsstatestiken och kanske kunna anpassa inköpen ytterligare och byta ut sådant som är försvunnet. Med siffror över hur mycket som faktiskt lånas har man ju också en helt annan möjlighet att trycka på vikten av skolbiblioteksverksamheten och för att kanske kunna förbättra förutsättningarna. Som det är nu tror jag att det är väldigt dålig koll på utlån och vilka böcker som faktiskt finns kvar. Vissa skolor kör fortfarande med detroit-kort andra kör helt utan att registrera lånen. Med en utlåningsstation i skolbibliotken måste det ju bli enklare. Hoppas! Håll tummarna för oss!

 
 
Ingen bild

Emma

18 januari 2011 16:51

Det är ju bra på sätt å vis att datorisera allt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra om det kommer att innebära att ännu färre bibliotekarier får jobb? De flesta bibliotekarier tycker ju det är positivt men... ja jag vet inte. Vad tror du=

Nina Persson

20 januari 2011 07:05

Jag har funderat lite över det där och kommit fam till att den som tjänar mest på datorisering ändå kanske bara är bibliotekarien.Det skulle underlätta för mig att göra mitt jobb på ett bra sätt vilket förhoppningsvis i längden borde bli till gagn för skolorna. Att kunna se statestik över vad som lånas ut och inte skulle innebära en bra informationskälla när man gör nya inköp till bibblan. Då kan man ersätta sånt som är försvunnet och gallra hyllvärmare om det krävs. Däremot kan jag förstå att det kommer anses krångligt att kanske behöva starta upp en dator och scanna boken när man är van att bara kunna ta den och gå. Det känns inte som att mitt jobb skulle vara hotat p.g.a datorisering. Nån måste ju köpa in böckerna åtminstone och att alla sex skolor skulle få medel att anställa bibliotekarier som bemannar just deras skolbibliotek låter mest som en önskedröm för ljuv för att bli sann tyvärr. Pust. Det blev ett långt svar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards