Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Så kan det också gå.

Av Nina Persson - 2 mars 2011 19:59

Idag hade jag bokprat inbokade på en skola i kommunen och bilade dit med andan i halsen. När jag väl anländer kommer jag på att jag inte är helt säker på vilken plats vi kommit överrens om. Skolbiblioteket eller klassrummet. Bara att rusa mot klassrummen för att hinna höra med läraren. Går om klassen på vägen men lyckas hitta någon att fråga och hinner i kapp dem på väg till skolbiblan. Bara att slänga ifrån sig allt man har, tysta alla telefoner och försöka komma ihåg om det var Sjukhusmysteriet som var den om "guld stöld" och Allhelgonamysteriet var boken om stulna datorer. Starten på dagen kändes långt ifrån proffessionell.


Avslutet på bokpratstiden var också av det mer dramatiska slaget då en elev fick en bok på sig och kröp ihop med händerna för ansiktet. Blodet började forssa och jag var livrädd att det var ögat det kom ifrån eftersom det såg ut att vara där boken slog i. Får med mig eleven ut i uppehållsrummet där denne släpper händerna från ansiktet och jag kunde konstatera att det bara var näsblod, men för några sekunder trodde jag det värsta. Sen börjar tankarna gå i kors vad är det man gör för att stoppa det? Hålla huvudet bakåt, frammåt, klämma eller stoppa i tussar... Efter ett tag lugnade det ner sig, men vad mycket det han komma innan dess! Blod är verkligen inte min grej. 


Turligt nog var var eleven van vid näsblod och var snart ok igen. Jag blev nog  räddast, men jag är glad att jag lyckades hålla mig lugn och sansad ändå för blod är verkligen inte min grej. Börjar dock vänja mig vid att det med barn i närheten kan hända mycket oväntat, så så kan det också gå. 

 
 
Marie

Marie

2 mars 2011 22:02

Nämen usch! Kombon blod och att det kommer plötsligt/oväntat är inte kul. Skönt att det gick bra!

http://joelly.se/anteckningar

Nina Persson

3 mars 2011 07:05

Ja usch så mycket blod på en och samma gång var det länge sedan jag såg. Hua! Vi borde egentligen fått förstahjälpen i utblidningen när vi ändå jobbar med så många människor. Det kan man sakna. Jag har förvisso gått kurser redan men alla har lärt mig olika och i chocktillstånd blev det bara en enda röra av allt. oj oj oj.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards