Direktlänk till inlägg 10 april 2011
I onsdags hade jag för först gången bibliotekskunskap för en klass i åk 5. Som ni har sett har jag filat och funderat länge över vad som är viktigt att få med och hur jag ska lägga upp övningarna för att det ska bli bra. Måste medge att jag var väldigt nervös eftersom jag känner att det är så viktigt och att jag ville hinna lära dem så mycket som möjligt under den korta tid jag fått låna dem. Ändå kändes det riktigt bra efter lektionerna jag tror att de hängde med under genomgången och de var hur duktiga som helst både att söka och att leta i hyllorna. Det var hel lyckat och hur kul som helst! Visst har jag upptäckt att det finns saker som jag kan slipa på inför nästa omgång för att det ska bli ännu bättre men på det stora hela är jag nöjd.
Jag gick först igenom och förklarade bibliotekets olika delar, vad ett signum är, vad de olika huvudkategorierna betyder och lite om katalogen. Sen fick eleverna i uppgift att hjälpa några figurer från Astrid Lindgrens värld som råkat i knipa och behövde hjälp sina biblioteksärenden. Någon uttryckte med förvåning i rösten när jag var tvungen att avbryta och skicka tillbaka dem till skolan att "Nej, det här var ju kul!". Då kan man inte låta bli att le ända innifrån från hjärtat och ut!
Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...