Direktlänk till inlägg 15 april 2011

Skyltandets konst.

Av Nina Persson - 15 april 2011 18:27

Idag har jag jobbat på folkbiblioteket och bland annat ägnat mig åt att skylta lite med böcker som kan passa som inspiration vid semesterplaneringen. Tycker att det är ganska roligt med skyltning och kommer på mig själv med att bli sådär galet perfektionistisk när jag går omkring bland hyllorna för att ställa upp böcker. Jag vill att det ska vara en bra blandning på samma hylla och att alla böcker som stått för länge ska bytas ut och att de ska stå snyggt ordnade. Det skulle kunna ta hur lång tid som helst att gå igenom alla hyllor, byta på snurror och dyrligt. Men det är så kul att titta sen nästa fredag om det har rört något på sig av det man ställt fram.


Idag var det i alla fall väldigt tomt efter att en fin konstutställning lämnat oss så jag fick några tomma bord att jobba med. Kul att få hitta på eget ämne och nyttigt att få gå igenom och se vilka böcker vi faktiskt har i samlingarna. Sen skulle jag kunna spinna lös hur mycket som hellst och släpa med massa skrot som luftmadrasser, badmintonrack och dyrligt hemifrån som rekvisita, men jag tror att jag ska hejda mig där. Tänker ofta när jag skyltar också att jag nog går mycket efter vad jag tycker ser lockande ut, men det är ju kanske dumt. Minns så väl den gången när alla böcker jag omedvetet valt hade blåa omslag när jag tittade upp för att se helhetsintrycket. Hur brukar ni göra? Min taktik får nog bli att be kollegorna fylla på med sina favoriter, för jag misstänker att kanske inte alla hebybor vill dyka, flyga luftballong, bergsklättra eller backpacka på sin semester. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards