Direktlänk till inlägg 6 juli 2011

Rapport från sommarbiblioteket.

Av Nina Persson - 6 juli 2011 21:14

Nu är jag inne på andra veckan på mitt nya sommarjobb och saker och ting börjar så sakterliga falla på plats. Det känns som att jag kan anpassa mig snabbare nu när jag har jobbat ett tag. Även om systemet (book-it) är nytt för mig är det ju ungefär samma frågor och samma uppgifter att utföra. Nytt för mig är också att arbeta med ett rfid-baserat utlånesystem och att det är dubellbemannat med en info-punkter båda våningsplanen. Det är lite utmaning att slussa besökarna till "rätt" info ställe och att ibland behöva avbryta och dela upp samma persons frågor mellan sig. Som tur är vet de flesta redan hur biblioteket är uppbyggt och förstår att man inte alltid kan följa med och visa om det är kö. Annars är det roligt att få gå runt och ordna i lokalen, med hyllorna och att pyssla om besökarna så de känner sig riktigt välkommna. Det så finns mycket att se och göra där och många besökare stannar under en längre tidspreiod alltid sysselsatta med alla möjliga saker. Verkligen kommunens vardagsrum. Det är roligt att se den kreativiteten och upptäckarglädjen som finns inte minst på barnavdelningsplanet.


En annan sak som är rolig är att det varje dag hålls någon form av sommaraktivitet för barn och unga. Det började i fredags med origami och idag var det hela 22 barn som ville vara med och göra godissmycken av cenitlera. På tisdag i nästa vecka ska jag hålla i dans som aktivtiet. Detta ska vi försöka oss på! Det ska bli spännande att få hålla dans i bibliotekets regi, det var ju några år sedan jag och min kompis hade grupper i barngymnastik. Nu håller jag bara tummarna för att det kommer att komma massor av danssugna barn så att vi kan rocka loss ordentligt.  

 
 
Jenny

Jenny

6 juli 2011 22:55

åhh, vad roligt med dansen, funderar verkligen väldigt ofta på om jag ska ta upp ledarjobbet igen, men det är svårt när ett heltidsjobb ska skötas samtidigt.
book-it har jag använt. men i bokningssyfte. undrar om det kan vara samma ändå:)

http://jennyfilipsson.blogg.se

Nina Persson

7 juli 2011 21:08

Ja, ibland längtar jag också tillbaka till barngymnastiken. Det var rätt mysigt. Är nog inte samma om du inte har massa böcker, streckkoder och annat i ditt book-it förstås? Kanske får komma till flyget och undersöka saken om det är där du har det. ;)

 
Ingen bild

Nordh

7 juli 2011 07:27

Min bibliotekspedagogskollega gjorde det där på sin skola :)

http://www.youtube.com/watch?v=j5wmxIoCtg0

Nina Persson

7 juli 2011 21:05

Ha ha, sweet!
Det vore kul att filma mina med, men svårt med tillstånd från förlädrar och dyrligt när de dyker upp på egen hand.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards