Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Uppsnappat på bokmässan.

Av Nina Persson - 22 september 2011 19:46

Började dagen med något så ovanligt som att hoppa på bussen in till Göteborg för en heldags flanerande på bokmässan. Det var skönt att inte köra själv och att kunna läsa och förbereda sig inför dagen. Så snart jag kommit in på Bokmässan skyndade jag glatt till barntorget för att granska både montrar och program med lupp. Inhandlade en del söta sagofigurer Petsson, Findus och mucklorna, samt Bu och Bä. Köpte en större version av "Det var det fräckaste" som jag hoppas kunna få nytta av också. Det fanns så mycket frestande att köpa men något flano-material eller någon Gruffalo kunde jag inte hitta fast att jag letade som en tok.


 

Nog om dagens shopping. När det gällde monterprogramen insåg jag ganska snabt att mitt shema var överambitiöst. Ändå han jag med att lyssna på några stycken. En bibliotekarie som forskat om könssteriotypa roller i barnböcker berättade om hur snabt utvecklingen gått på bara några år men hon gav också en hel del tänkvärda skräckexempel. Jag kommer verkligen att vara mer observant på sådant efter detta!

Näst ut var Adbåge som berättade om sin nya bok Jag är jag. Den verkade riktigt kul och om hur det är att vara ofrivilligt stämplad som klassens blygaste. Lässugen blev i alla fall jag, både på den och på Ingelin Angeborns Rum 213 som hon avslöjade kommit till tack vare en spännande bil-nummerplåt och en harkling från en osynlig under en promenad. Mårten Melin berättade om Förvandlad och jag var lycklig över att han hade sina svarta kängor med gula snören på sig! 

Bokmässan är nog min nya favorit! Många intryck, mycket sorl, fotvärk, gamla och nya kollegor, gamla och nya idéer. Är helt enkelt utmattad av lycka!

 
 
Marie

Marie

23 september 2011 09:45

Buhuuuu! Jag gillar inte att folk går på bokmässan - avundsjuuuuk! ;)

Jag har inte kommit mig för än men jag ska beställa hem vettiga genusböcker. Det är lätt att missa unkna stereotyper för att man är så van vid dem. Det är jättetrist.

http://joelly.se/anteckningar

Nina Persson

23 september 2011 19:13

Hi hi! Kom tillbaka så får du gå på mässan med oss! Ja nu är det hög tid att ladda upp med alla böcker som finns i rosa fluff! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Persson - 19 maj 2013 12:25

Igår var en ovanligt rolig arbetsdag (det är ju alltid kul men ändå) för då var vi med på bokmässa i Hjällsnäshallen i Gråbo. Det var alla duktiga elever i Gråbos nya skolor (Ljungviksskolan, Röselidsskolan och Lekstorpsskolan) som ställde ut sina bö...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:31

Eftersom det är bestämt nu att huvudbiblioteket i komunen där jag jobbat ska få nya lokaler var vi på studiebesök för en tid sedan på biblioteket i Lidköping. Vi fick först lyssna till inspirerande föreläsningar kring hur man tänkt vid uppstarten i d...

Av Nina Persson - 25 mars 2013 18:20


  I Lördags hade vi besök av Yppiga Ullis med män på biblioteket. Många som ville komma in och lyssna till ljuva ord och fin musik. En trevlig stund på jobbet helt enkelt.  ...

Av Nina Persson - 19 februari 2013 22:00

Under februarilovet skojade vi till det lite och hade Guinness rekordförsök på biblioteket. Något nytt Guinness rekord blev det ju inte tyvärr men det blev nog ändå upp emot 20-25 deltagare i försöken. Legotornsbygge på tid visade sig vara en favor...

Av Nina Persson - 1 februari 2013 20:15


Ungefär lika barnsligt förtjust och glad som jag blev när jag hittade Leif Krantz Barnen i djungeln blev jag när jag igår på skolbiblioteket hittade denna:     Bokens hemlighet av Susanne Lembrecht Madsen   Jag minns den så väl från när ja...

Ovido - Quiz & Flashcards